Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
"Pettson"2009 års "jag rullare" fyller 10 000 inlägg strax, det är stort!
TACK från oss alla som fått tagit del av ditt stora kunnande!!!
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Flyttar vtill klotterplanket...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Rak, brutalt ärlig och har allt som oftast torrt på fötterna om det han skriver, det gillas. :-)-) Även om det sticker i ögonen på vissa emellanåt...
Användarvisningsbild
av Camel
Jag instämmer. *pettson* har kunskaper både på bredden och djupet. Det är sällsynt, imponerande och lärorikt på samma gång. Mycket intressant att läsa inläggen av *pettson*. Man lär sig ofta något nytt. Tack! :D
av 2444ever
Får instämma i hyllningskören. Öppnar man en tråd om ett problem ber man en stilla bön att han dyker ner i tråden, även om man får sig en liten uppläxning :) många tack för svar jag fått.
(och även tack till andra kunniga som gett bra hjälp i diverse trådar).
Är även väldigt givande att läsa *pettson*-inlägg i andras trådar.
av *pettson*
Jag kommer efter 10.000 och några, inlägg, långt övervägande och efter påstötning imorse om ett inlägg som blev droppen, att vara här mindre och återfinnas i dom andra nordiska forumen mer istället. Även i några Amerikanska och Engelska.

Anledningen till min flytt är att man gillar inte den raka stilen. Man bekymrar sej helt enkelt inte med att läsa ett inlägg och fundera på vad som skrivits. Eller rentav fråga om man inte förstår tanken. Utan man blir hellre irriterade och tar allt som nån balansgång på kränkning när man inte ser bomull i texten.
Det finns så många saker man inte bör göra av god sed plötsligt, att man helt enkelt inte kan bedriva seriös gratis support.
Konstigt nog kräver samtliga som gör frågor och inlägg oavsett nivån, att dom ska få seriösa svar.
Dom frågor som väller in i min Pm eller i min mailbox eller via hemsidan, kräver alla svar. Svar där jag ska stå för all tid, research, grundinformation och all litteratur som krävs för lösa någonannans problem gratis. Och det ska helst besvaras nyss. Så har jag försökt göra också i möjligaste mån.
Men när svaret inte kommer bomullsinpackat och inlindat och utdraget som en vacker roman, så är det plötsligt inget bra svar här.
Innefattar svaret att den som frågar måste lägga manken till lite själv också, ja då är det en gränsfråga mot kränkning.
Men av alla som fått svaren via mail eller pm så verkar ingen tagit skada och ingen verkar varit arg trots samma stil.
Inga andra länder har samma problem med svaren. Irritationen finns tydligen bara här.

Mina önskningar om att det ska ställas krav på frågeställare från forumet, när det gäller deras egen plikt att undersöka och att införskaffa egen information varav minsta engagemang bör vara att äga en egen mekhandbok, ses uppenbarligen lite som kränkande även det. Man kan inte ställa krav på en frågeställare tydligen. Tanken med boken är att man får läsa den och sätta sej in i den lite. Såpass mycket att man förstår vad det är support pratar om som ska göras på bilen, och kanske till och med i vissa fall. Läsa sej hur man gör detta.
Konstigt nog fungerar hela livet IRL så att man har krav på sej som frågeställare oavsett vad man ska göra. Men inte här, här är det lite på gränsen till vad som är tillåtet. Det kan ge dålig stämning.
Hur det nu kan vara nån form av kränkande eller stämningssättande, att ställa vilkor för att hjälpa någon gratis med reparationer för tusentals kronor. Men nu är tydligen ambitionen att växa hellre än att hjälpa på ett bra sätt, och då får det vara, det är inte min stil.
Det här är inte nödvändigtvis rätt sätt att se på saken, men så ser jag på saken och då vill jag inte delta mer.
Jag vet flera som känner samma och som troligen lämnar forumet mera samtidigt, det är upp till dom.

Är det så någon behöver ha kontakt med mej så finns jag ibland här. Men säkrast är via Mail.
/Thommy
Användarvisningsbild
av Camel
Tråkigt att du känner det så Thommy! Men jag förstår dig precis. Här på forumet finns några mycket kunniga och du är i mina ögon definitivt i toppen på detta forum om man värderar kunskaper som är både breda och djupa. Dessutom har du en inställning som tillsätter extra krydda i dina inlägg och ofta är dina inlägg pedagogiska och gör ofta även ganska avancerade saker begripliga även för dem med mindre insikt.

Jag har följt diverse trådar både här och på andra forum där personer som *pettson* delar med sig av tips och råd som är både svåra, tidsödande och kostsamma att själv skaffa för de flesta som är frågeställare. Här har t.ex. *pettson* verkligen ställt upp och försöker verkligen hjälpa till. Jag är faktiskt förvånad över det stora engagemanget hos *pettson* och en del andra kunniga här på forumet och jag tycker ofta att en del frågeställare inte riktigt förstår vilken förmån det är att få ta del av all kunskap som tillhandahålls. Jag håller till 100% med *pettson* att det minsta man kan begära är att frågeställare orkar engagera sig tillräckligt för att support ska vara meningsfull överhuvudtaget. Ibland när jag läser olika trådar får jag känslan av att frågeställaren inte ens orkade öppna motorhuven. Ännu värre är att en del frågeställare tar en uppmaning om att höja sin ambitionsivå som något negativt. Då blir ju situationen hopplös.

Personligen tycker jag en frågeställare kan få ställa en hur dum fråga som helst, det är helt ok. Men viljan och engagemanget hos frågeställaren måste finnas annars blir allt bara onödigt och hopplöst. Det är ingen rättighet att gratis erhålla hjälp på forumet. Men många här verkar ta det som självklart att få hjälp. Ett forum som detta kan i princip bara vara hjälp till självhjälp när det gäller problemlösning. Att skillnaderna i kunskap hos olika frågeställare skiljer sig åt gör ju sedan att nivån på självhjälpen blir olika stor. Det är ofrånkomligt. Men en ovilja till engagemang hos en frågeställare kan aldrig kompenseras av support på distans. Nu gäller mina kommentarer långt ifrån alla frågeställare. De flesta tycker jag ändå uppskattar att få hjälp. En del ger till och med feedback och talar om ifall problemet är löst, även om det också kunde göras oftare. Men de frågeställare som borde känna sig berörda av detta hoppas jag känner så också.

Hoppas du ger forumet en chans till Thommy! Det blir definitivt ett fattigare forum utan dig!

Mvh/Fredrik

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)