- fre 04 nov 2011, 10:29
Jag kommer efter 10.000 och några, inlägg, långt övervägande och efter påstötning imorse om ett inlägg som blev droppen, att vara här mindre och återfinnas i dom andra nordiska forumen mer istället. Även i några Amerikanska och Engelska.
Anledningen till min flytt är att man gillar inte den raka stilen. Man bekymrar sej helt enkelt inte med att läsa ett inlägg och fundera på vad som skrivits. Eller rentav fråga om man inte förstår tanken. Utan man blir hellre irriterade och tar allt som nån balansgång på kränkning när man inte ser bomull i texten.
Det finns så många saker man inte bör göra av god sed plötsligt, att man helt enkelt inte kan bedriva seriös gratis support.
Konstigt nog kräver samtliga som gör frågor och inlägg oavsett nivån, att dom ska få seriösa svar.
Dom frågor som väller in i min Pm eller i min mailbox eller via hemsidan, kräver alla svar. Svar där jag ska stå för all tid, research, grundinformation och all litteratur som krävs för lösa någonannans problem gratis. Och det ska helst besvaras nyss. Så har jag försökt göra också i möjligaste mån.
Men när svaret inte kommer bomullsinpackat och inlindat och utdraget som en vacker roman, så är det plötsligt inget bra svar här.
Innefattar svaret att den som frågar måste lägga manken till lite själv också, ja då är det en gränsfråga mot kränkning.
Men av alla som fått svaren via mail eller pm så verkar ingen tagit skada och ingen verkar varit arg trots samma stil.
Inga andra länder har samma problem med svaren. Irritationen finns tydligen bara här.
Mina önskningar om att det ska ställas krav på frågeställare från forumet, när det gäller deras egen plikt att undersöka och att införskaffa egen information varav minsta engagemang bör vara att äga en egen mekhandbok, ses uppenbarligen lite som kränkande även det. Man kan inte ställa krav på en frågeställare tydligen. Tanken med boken är att man får läsa den och sätta sej in i den lite. Såpass mycket att man förstår vad det är support pratar om som ska göras på bilen, och kanske till och med i vissa fall. Läsa sej hur man gör detta.
Konstigt nog fungerar hela livet IRL så att man har krav på sej som frågeställare oavsett vad man ska göra. Men inte här, här är det lite på gränsen till vad som är tillåtet. Det kan ge dålig stämning.
Hur det nu kan vara nån form av kränkande eller stämningssättande, att ställa vilkor för att hjälpa någon gratis med reparationer för tusentals kronor. Men nu är tydligen ambitionen att växa hellre än att hjälpa på ett bra sätt, och då får det vara, det är inte min stil.
Det här är inte nödvändigtvis rätt sätt att se på saken, men så ser jag på saken och då vill jag inte delta mer.
Jag vet flera som känner samma och som troligen lämnar forumet mera samtidigt, det är upp till dom.
Är det så någon behöver ha kontakt med mej så finns jag ibland här. Men säkrast är via Mail.
/Thommy