Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av backisen
Idag fick jag hämta min V60 T5 Summum! Mycket härlig känsla!

Jag har dock en fråga ang. nyckelminnet som omnämns i instruktionsboken. Vad jag har förstått ska detta finnas på min bil, stämmer det? Är det något speciellt man måste göra för att få detta att fungera förutom att aktivera det i MyCar? Även om jag ändrar inställningarna för stolen med ena nyckeln återställer den inte stolen när jag låser upp med den nyckeln igen.
av Malmstroem
Din bil ska ha nyckelminne på förarstolen. Det ingår i Summumpaketet. Bilen kommer ihåg var stolen är när du låser bilen med din nyckel. Om sedan bilen låses upp med en annan nyckel och stolen flyttas, låses med den andra nyckeln så kommer stolen att gå tillbaka till "rätt" läge när du låser upp med den första nyckeln. (Stolen rör sig när du öppnar förardörren, inte när du låser upp bilen.)

Så fungerar det i alla fall på de två volvo med nyckelminne som jag har. En V70 -05 och en XC70 -12.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ställ först in stolen och håll inne M + Siffra. Detta minne sparas i stolen. Sedan är det som sagts så att "bilen" kommer ihåg läget på stolen när du låser med just den nyckel du låser bilen med, avsett om stolen är inställd efter stolens minne (Siffran på stolen) eller en tillfällig inställning. Bilen kopplar nyckel till stolinställning vid låsning. Den andra nyckeln till den inställning stolen hade när bilen låstes med den andra nyckeln.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast det där med att lagra inställningen i stolens minne ska inte behövas för att nyckelminnet ska fungera.
Men mitt nyckelminne fungerar inte heller.
Användarvisningsbild
av Gurra82
nyckelminnet är jättebra om man vet vilken nyckel som är vems, och det håller inte min sambo och jag reda på så för oss är nyckelminnet inte så mycket värt, däremot vill jag inte vara utan elstol,
Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev:Fast det där med att lagra inställningen i stolens minne ska inte behövas för att nyckelminnet ska fungera.
Nej, men det är bra att ha sparat ett minne i stolen ifall man lånar fruns nyckel. Då är det bara att trycka på sin egen minnesknapp.
Gurra82 skrev:nyckelminnet är jättebra om man vet vilken nyckel som är vems, och det håller inte min sambo och jag reda på så för oss är nyckelminnet inte så mycket värt, däremot vill jag inte vara utan elstol,
Om man ser till att hålla reda på var sin nyckel får var och en sin perfekta stolinställning automatiskt när man öppnar dörren.

Tycker du inte att det är värt en hel del?
Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev:Jag satte en särskild ring i den ena nyckeln, så det var lätt att lösa, men bilen tycks inte bry sig om vilken nyckel som används.
Det kan vara läge att uppdatera mjukvaran i så fall.

Annars: ser man bara till att alltid låsa nyckel 1 med stol inställning 1, och alltid låsa med nyckel 2 med stolinställning 2 så ska det fungera.

Min fru är ungefär 25 cm kortare än jag. Elstol med minne underlättar MYCKET. För den som aldrig delar bilen med någon annan är det knappast värt pengarna, såvida man inte väldigt ofta tar en tupplur (ö-bor som åker bilfärja?).
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har försökt, men det bara krånglade för dem på verkstaden den dagen, så de lyckades inte hälla i någon ny programvara. Får väl göra ett nytt försök.
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag upptäckte idag att man måste bocka för nyckelminne för båda nycklarna, frun har inte haft det på sin bara jag.. :)
Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han[…]

Spännande och stiligt! Själv fick jag &[…]

Hejsan Ja har haft stopp i returslangen frå[…]