Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av armstarke
Hej funderar på att serva bilen med billigare olja än longlife.
Motorn är 2,4i 170 hkr års 2010.
Kör max endast 1500 mil om året.
Går det att köra på vanlig billigare helsyntetolja istället?

mvh mattias
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag rekommenderar inte att köra på "sämre" olja än tillverkaren anvisar. Men vad är en 2,4i 2010? Menar du inte 2001?
av *pettson*
Kör du inte intervallen som longlife avser så kan du med gott samvete byta oljan mot motsvarande normalintervalls olja.
av semmelman
*pettson* skrev:Kör du inte intervallen som longlife avser så kan du med gott samvete byta oljan mot motsvarande normalintervalls olja.
Hur var det nu igen - från annan tråd -, var det inte t o m så att det var sämre för motorn med longlifeolja om man bytte den ofta än med vanlig olja bytt lika ofta?
Alla fall hur som helst helt borslängda pengar kom vi (mest pettsson) fram till där.
:)

Edit: fel det jag skrev här, eller ja helt fel var det inte men, men låter det stå kvar så ni fattar och jag får stå i skamvrån.
Senast redigerad av 2 semmelman, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om man bortser från priset, hur kan det vara sämre att använda en för motorn anpassad bättre olja?
av semmelman
KKR skrev:Om man bortser från priset, hur kan det vara sämre att använda en för motorn anpassad bättre olja?
Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men longlife olja har ju andra tillsatser och inte säkert att det är bättre alla gånger. Tror det var motorer som helt tvärdog för alltid, men jag kanske kommer ihåg fel. Ska leta tråden.

Glöm vad jag skrev!!! Nu blev det fel igen, felet med longlife är att man tror det är så mycket bättre än det är och man med dem byter filter mer sällan vilket de inte är dimensionerade för, här är tråden och det rätta om longlife just, glöm vad jag skrev ovan:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p538118
av armstarke
Gjorde lite interessant matteräkning!!

Biltema 5w40 helsyntetolja 409kr för 6 liter.
Volvo Castrol longlife tar ung 1140 kr för 6 liter.

på 10 år/10 servicetillfällen så sparar du med dagens priser på olja 7310 kr.
Och detta enbart på oljan...

mattias
av Lövet
Och med kvitton enbart från Biltema kommer du få släppa bilen mer än 7310kr billigare än konkurrenterna...
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]