- tis 06 sep 2011, 13:07
Funderar på att byta tändsystem i min 244:a från 77. Har bekymmer med lite ojämn gång, motorn är orolig på tomgång, och känns lite trött och seg. Lite dåligt bottendrag osv.
Efter besök hos lokala volvohandlaren så pratade jag med en gubbe som jobbat på verkstaden där länge, och skruvat mycket med gamla B21or. Han sade att de inte var bättre än sådär när de var nya. Volvo ändrade visst fördelarna och vaakumstyrningen redan 1978 för de hade ovanstående problem på bilarna. (?)
Fick rådet att byta till brytarlöst system istället, för att få bort problemet. Samt en nyare fördelare.
Är det någon av er som har gjort något liknande, och vet vilka delar som krävs?
Fördelare, tändspole samt vad mer? Från vilken motor osv??
Bilen i fråga är en 244DL från 1977, med en B21A, med SU och har gått 23000mil.
Mycket tacksam för hjälp, eftersom bilen är en riktig pärla, utan rost och min ögonsten!
Efter besök hos lokala volvohandlaren så pratade jag med en gubbe som jobbat på verkstaden där länge, och skruvat mycket med gamla B21or. Han sade att de inte var bättre än sådär när de var nya. Volvo ändrade visst fördelarna och vaakumstyrningen redan 1978 för de hade ovanstående problem på bilarna. (?)
Fick rådet att byta till brytarlöst system istället, för att få bort problemet. Samt en nyare fördelare.
Är det någon av er som har gjort något liknande, och vet vilka delar som krävs?
Fördelare, tändspole samt vad mer? Från vilken motor osv??
Bilen i fråga är en 244DL från 1977, med en B21A, med SU och har gått 23000mil.
Mycket tacksam för hjälp, eftersom bilen är en riktig pärla, utan rost och min ögonsten!