Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grynvald
Funderar på att byta tändsystem i min 244:a från 77. Har bekymmer med lite ojämn gång, motorn är orolig på tomgång, och känns lite trött och seg. Lite dåligt bottendrag osv.

Efter besök hos lokala volvohandlaren så pratade jag med en gubbe som jobbat på verkstaden där länge, och skruvat mycket med gamla B21or. Han sade att de inte var bättre än sådär när de var nya. Volvo ändrade visst fördelarna och vaakumstyrningen redan 1978 för de hade ovanstående problem på bilarna. (?)

Fick rådet att byta till brytarlöst system istället, för att få bort problemet. Samt en nyare fördelare.

Är det någon av er som har gjort något liknande, och vet vilka delar som krävs?

Fördelare, tändspole samt vad mer? Från vilken motor osv??

Bilen i fråga är en 244DL från 1977, med en B21A, med SU och har gått 23000mil.

Mycket tacksam för hjälp, eftersom bilen är en riktig pärla, utan rost och min ögonsten!
av Rådlös
Jag har satt in brytarlöst i ett par Volvo och en båt (Volvo Penta-motor). Detta var visserligen på 80 och 90-talen, så det systemet går nog inte att köpa längre, men säkert likvärdiga. Hursomhelst så blir det en märkbar skillnad. Motorn blir startvilligare och mindre underhållskrävande. Sedan finns ju alla teoretiska uppgifter som låter som reklam, men i detta fallet vill jag understryka att det är så som det utlovas. Det viktigaste: Tändgnistan i elektroniska system har en längre brinntid än med kondensatortändning. Detta i sin tur ger ju en rad fördelar, effektivare och samtidigt renare förbränning, ger även lägre bränsleförbrukning eftersom mer av bränslet brinner upp, (mindre oförbrända rester) lättare start och inget mekaniskt slitage* som försämrar tändinställningen med tiden.
Det kanske enklaste hade varit att ta ett brytarlöst system från någon nyare Volvo, det går men kräver att man vet hur och vad man skall göra. Men du nämnde själv att du behöver en ny fördelare. Då är du i den goda situationen att det finns färdiga, fabriksnya helelektroniska och brytarlösa system att köpa. Sök på 123 Ignition. Det finns gott om lovord för dom. "Det kommer att ge dig en ny bil". Du byter alltså ut hela den gamla fördelaren mot en ny och får ett nytt och modernt elektroniskt brytarlöst tändsystem. Dom passar dessutom direkt i din bil.

*Helt underhållsfritt blir det aldrig. Du får fortfarande byta tändstift efter behov. Likaså hålla efter tändkablar, tändspole och fördelarlock samt rotor. Men detta är sådant som t.o.m gäller för bilar som produceras än i dag.

Ett tillägg: Här är en film från YouTube:

Den visar visserligen en motor med insprutning och du har förgasare, men som alla moderna bilar från och med avgasreningen, så har den elektronisk tändning. Titta på tändgnistan, som egentligen är en hel skur av gnistor. Från en kondensator (ditt gamla system) får du bara en (1) gnista åt gången.
av grynvald
Tack för svaret.

Låter intressant med en 123 Ignitor. Men om jag vill ha en lösning som inte kostar 4000kr, vad är det då jag behöver?

Alltså, vilka delar? Från vilken motortyp? Osv.. Tack på förhand!
av Rådlös
Naturligtvis kan du använda en begagnad fördelare från skroten, men hur länge håller den? Den kanske har snurrat lika mycket som din nuvarande? Och en sliten fördelare ger garanterat dom felsymtom som du redan har. Det får inte vara något spel i axeln, varken axiellt eller radiellt. Glöm inte att man skall smörja en fördelare ungefär varje år. Man skall hälla ca en tesked olja i filtsudden som sitter under rotorn. Axeln är alltså ihålig. Men det finns fler fallgropar. Fjädrarna och lederna till centrifugalvikterna och vacuumregleringen blir också slitna med åren. Det är därför en helelektronisk (123 Ignition) fördelare är överlägsen. Den har inga centrifugalvikter. Det sköts elektroniskt.

När det gäller tändsystem kan du valfritt ta från någon åttiotalsVolvo. Dom här systemen kommer alla från Bosch och heter någon förkortning på tyska, som jag har glömt just nu. Det enda du behöver kolla upp är att det verkligen är ett brytarlöst system. För inkoppling är det bäst att skaffa sig en verkstadshandbok med kopplingsschema. Eller Volvos egen blå Gör Det Själv-bok för 200-serien. Den täcker till och med årsmodell 1986, och utförliga scheman finns i boken. Böckerna hittar du på Blocket eller Tradera med flera liknande sidor.

Som lite uppvärmning kan du söka här på forumet. Det finns flera trådar om ämnet.
av Amarace
Ta från en 240 med B230A 85-86 eller B230E, dom är i princip bara att plugga dit med plus och minus. Går även att ta från en B21E/B23E 75-84, lite äldre system men fungerar bra dom också.

Sen som parantes, det är inga problem med att få en 75-77 att gå fint, har aldrig haft några problem med att dom går ojämt.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Som Amarace skrev så... Har gjort detta på min föra 245, alltså tagit fördelare från en lite nyare med tändmodul (sitter vid batteriet) och kabelhärvan som hör till. funkar kanon och enkelt att koppla in och passar A som E-motor och betydligt billigare än 123- fördelaren.
av Amarace
Och om du försöker hitta från en som inte gått så långt brukar fördelaren vara bra.

(Hasse, 245:an rullar nu, agerar jaktbil i höst :) )

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]