PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Tjena! har en Epa volvo duett, med en b20 1965.. Igår så hade jag forbolls match o var lite sen, så jag drog på som F*N , Har dubbla växellådor dock låg främre lådan i neutral, o körde bara på bakre då den går i cirka 60.. har alla fyra växlar där.. Till saken ialla fall. Jag tryckte på o när jag var nästan framme så var hela hyttenrökt fylld, o bilen stannade, Gick ej på tomgång.. Men fick igång den startade nästan direkt, och när jag var framme så ställde jag upp motorhuven, o då ser jag hur det komemr moln av rök från olje locket o då öppnar jag det o bolmar upp rök där ifrån.. Och nu körde jagd en en bit hemmåt sen dog den blev kortslutning eller någonting? Bogserade hem den. Sen i dag skulle jag upp till en kompis , Ca 400-500 meter hemmifrån, och när jag börjar köra skramlar den som satan, o det fortsätter o ryka från oljelocket.. och den vill inte riktigt trycka på som den gjorde förut.. Och sen när jag åker hem lät den ännu värre.. o det rök när jag kom hem ur oljelocket.. tittade under om det var hål på avgasröret eller något kunde dock inte hitta något förutom att ett fäste inte satt åt riktigt har ej skruvat åt detta ännu då jag ej har någon lyft. Vet verkligen inte var jag ska börja felsök? tacksam för all hjälp jag kan få ! Mvh Victor P.s Kanske kan vara något jag kom på nu.. kör med endast vatten i kylaren nu då det läcker kraftigt men har tätat allt men hade ej tillgång till glykol, har köpt de nu men ej fyllt i.. har kört med endast vatten sen jag köpte den innan sommaren.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur ser oljan ut? Har du gråvit gegga på oljestickan? Jag tror du bör göra ett kompprov och inte köra med epan förrän du tagit reda på vad som är felet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Felsökt ! hörde nu att skramlet ej berodde på avgasröret alls ! Det kommer innifrån själv motorn ! oljan ser super fin ut faktiskt, så tror ej det ligger där. Låter den nu stå tills jag tagit reda på felet. Går det ej göra något åt det sista du nämnde ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om motorn befinnes vara slut så är nog en annan motor från skroten bästa lösningen.

Mvh GK
av Amarace
gnestakalle skrev:Om motorn befinnes vara slut så är nog en annan motor från skroten bästa lösningen.

Mvh GK

Hur många B18/B20 finns det på Skroten nuförtiden? Tycker det är sällan man ser sånt ute, och det syns på begpriserna på annonser också att det är mer sällsynt på skrotar.

Angående felet skulle jag arbeta lite metodiskt, börja med att lyfta ventilkåpan och se, sen vippbrygga, kamdrev, lyfta toppen o.s.v.
av osla
jag skulle byta motor, fast b18/b20 verkar vara svåra att få tag på nu för tiden. annars göra som Amarace skrev att kolla det lätta först. men skulle tro att din motor är slut så du måste byta lager och tätningar mm.

sen så går den inte 60 med främre lådan i friläge, det händer inget alls då :lol:
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Då är det nog något väldigt skumt med min låda.. Det kan inte va att det är vatten i cylindrarna eller så ?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]