Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rirojej
Hej.

Vet ej om detta e sant men det sägs att biltemas helsyntet är ok att använda utan problem .... vågar man hälla i 5w-40 i en gammal b230f ?
Användarvisningsbild
av falcon
jag tror inte att det är ngt problem, frågan är nog om du ska köra på helsyntet eller inte?
har du kört med det tidigare så....

på andra forum så har frågan vart duskuterad om man törs använda Biltema´s olja eller inte, ocg tydligen så är den inte så kass som man kan tro.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
av Rirojej
vet ej vad som är i den nu men det står att man kan använda denna oljan till nya motorer med, måste byta ut det som är i nu....

Men att använda 5w-40 är inget som ärdåligt för motorn?
av LJN
-Du kan med lugnt samvete köpa Biltemas motorolja. Det finns väldigt många åsikter och även "myter" om motoroljor med märkesfixering mm.

Dock så anser även jag att det finns några "spjutspetsföretag" typ Mobil, Shell, Castrol mfl. men då talar vi om behov av "highperformance" oljor.

Besökte för några år sedan BP,s oljefabrik i Göteborg och jag kan berätta att varunamnen på dunkarna var åtskilliga, BP, Mobil, Duckham, Volvo Penta mfl. Så OEM tillverkningen är mycket bred.
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
Och Biltemas oljor är i exakt samma klass som till exempel Statoils oljor, eftersom dom tappas upp i flaskor/dunkar på samma ställe. :D

Det är kvalitetsmärkningen på oljor man ska titta på, inte vad det står för namn tryckt på oljorna.

Men köra helsyntet i en gammal B230F, det låter som lite överkurs tycker jag. Hellre semisyntet isf. Om du inte kört på helsyntet tidigare alltså.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Rirojej
jo men går det att köra helsyntet? pga jag har redan köpt den..
av LJN
-Mitt svar är, ja - utan att tveka!
Användarvisningsbild
av Rirojej
vad är skillnaden på semi syntet och helsynet?
Användarvisningsbild
av Rirojej
Okej verkar som hel syntet är bättre än dem andra men... 5-40 vad innebär 5 och 40 ? stod 10-40 i boken men vad kan hända om jag häller i 5-40 ? Allt funkar fint?

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]