- ons 10 aug 2011, 17:58
#554585
Men först, jag är verkligen glad att jag fann detta forum! Massor av erfarenhetar på bilar och tillbehör, som redan varit till stor hjälp när jag skal sätta ihop rätt bil. Egentligen hadda jag inte för avsikt att köpa ny ännu, men var lite slumpigt förbi en Volvo butik förra veckan och blev övertalad til en provtur i en XC60 AWD D3 aut Summum med Premium Sound. Vilken underbar bil! Har inte kunnat hejda "måste ha" känsla sedan, så nu överväger jag på allvar ny bil.
Detta är definitivt för mig:
- Hög markfrigång
- AWD
- AUT
Annars lägger jag stor vikt vid:
- Volvos säkerhet - har varit i en allvarlig olycka på grund av ett ögonblick av ouppmärksamhet och vet hur lite som behövs.
- Comfort
- Bra ljud
- Parkeringshjälp
- Parkeringsvärmare
Är mindre intresserade motorstorlek, bränsleförbrukning, styling och utseende, men uppskattar en fin bil som XC60 är. Hustrun är (tack och lov) överens. Ekonomi är naturligtvis också en faktor, men jag låtar inte priset vara ett hinder om det är något tillbehör som är avgörande att inkludera. Köra mestadels på asfalt, lite snö på vintern. Den sista delen av vägen till sommarstugan kräver hög markfrigång. Bilen har god nok plats, vi är två vuxna utan barn. Dragkrok inte nödvendigt.
Utifrån dessa kriterier har jag preliminärt satt bilen tillsammans så:
Volvo XC60 D3 fart AWD AUT Momentum
Kunde valt Summum, men är lite skeptisk till skinn. Har det nu i min VW Tiguan och har haft i tidigare bilar, men har upplevt att det kan vara lite kallt på vintern och fuktigt på sommaren. Min fru gillar inte heller skinn, så T-tech/tekstil blir nog bra.
Tillbehör:
Premium Sound / DAB
Bilen jag provat hadde PS/DAB och det lät utmärkt. Jag har tidigare jobbat som ljudtekniker, och även om jag inte tränat i några år, skulle jag kunna överväga rett bra. I min nuvarande Tiguan sitter en uppgraderad Dynaudio system som låter bra, men PS var betydligt bättre. Men jag har märkt att det har varit kritiska merknader till PS här på forumet. Tja, jag väljer mest sannolikt PS oavsett, men testar en tur i en bil som har HP innan jag slutligen bestämmer.
Four-C
Erfarenhet här på forumet indikerar att komfort-läget gir bättre konfort än standard komfort utan Four-C. Då er det något för mig!
Laminerade sidorutor
Grund: Bättre ljuddemping som många har uttryckt.
Driver Support Pack.
Ger alla säkerhetsfinessar, och som tidigare nämnts är det viktig för mig. Det kan vara för mycket ljus och alert, men jag lägger stor vikt vid säkerheten. Aven med koncentrerad kjørning kan man komme i kritiska situationer, DSP kan göra hela skillnaden!
Parkeringsassistans, fram och bak.
Har relativt trånga parkeringsförhållanden både hemma och på jobbet, och det är mycket enklare med parkeringshjälp. Backkamera är inte aktuelt. Har det i Tiguan, men i praktiken är det speglarna jag använder tilsammans med sensorerna.
Elektrisk förarstol med minne.
Irriterar mig varje gång bilen har underhållits och en mekaniker har ställad in sätet i en helt annan position än den var. Minnet är grejen!
Hastighetsberoende servostyrning ..
Verkar väl värt priset. Speciellt i trånga parkerings situationer som jag ofta är i.
Volvo On Call
Fjärrstart av värmesystemet är ett måste. Och den kommer med några andra användbara funktioner också.
RTI Navigation.
Har vänt mig till denna och användar den inte så sellen, så det blir nog navigation den här gången också.
Och kanske detta:
- PCC - verkar praktiskt, skulle vara kul att prova.
- El.bakluke - ser att det finns olika åsikter och att det kan vara segt. Hmm ...
- Subwoofer - normalt sett skulle ha tagit den, men med alla de kritiska kommentarer är jag inte säker.
Om någon tar sig tid att kommentera skulle det varit välkomment!
Till exempel, vilka felg och däck ska väljas om komforten är det viktigaste kriteriet?
Och slutligen: Ett litet bekymmer med den nya bilen är att den är större än den jag har: Tiguan LxB 4,43 x 1,81. XC60 4,63 x 1,89. Extra längd är OK, men 8 cm extra bredd gör det ofta trångt att komma in / ut ur bilen vid tätt parkering, speciellt med matkassar eller annat bagage. Grunn till bekymmer?
Mvh
Harper
PS: Förlåt min svenska, er från og bor i Norge.
Neste innlegg blir vel på norsk …..
Detta är definitivt för mig:
- Hög markfrigång
- AWD
- AUT
Annars lägger jag stor vikt vid:
- Volvos säkerhet - har varit i en allvarlig olycka på grund av ett ögonblick av ouppmärksamhet och vet hur lite som behövs.
- Comfort
- Bra ljud
- Parkeringshjälp
- Parkeringsvärmare
Är mindre intresserade motorstorlek, bränsleförbrukning, styling och utseende, men uppskattar en fin bil som XC60 är. Hustrun är (tack och lov) överens. Ekonomi är naturligtvis också en faktor, men jag låtar inte priset vara ett hinder om det är något tillbehör som är avgörande att inkludera. Köra mestadels på asfalt, lite snö på vintern. Den sista delen av vägen till sommarstugan kräver hög markfrigång. Bilen har god nok plats, vi är två vuxna utan barn. Dragkrok inte nödvendigt.
Utifrån dessa kriterier har jag preliminärt satt bilen tillsammans så:
Volvo XC60 D3 fart AWD AUT Momentum
Kunde valt Summum, men är lite skeptisk till skinn. Har det nu i min VW Tiguan och har haft i tidigare bilar, men har upplevt att det kan vara lite kallt på vintern och fuktigt på sommaren. Min fru gillar inte heller skinn, så T-tech/tekstil blir nog bra.
Tillbehör:
Premium Sound / DAB
Bilen jag provat hadde PS/DAB och det lät utmärkt. Jag har tidigare jobbat som ljudtekniker, och även om jag inte tränat i några år, skulle jag kunna överväga rett bra. I min nuvarande Tiguan sitter en uppgraderad Dynaudio system som låter bra, men PS var betydligt bättre. Men jag har märkt att det har varit kritiska merknader till PS här på forumet. Tja, jag väljer mest sannolikt PS oavsett, men testar en tur i en bil som har HP innan jag slutligen bestämmer.
Four-C
Erfarenhet här på forumet indikerar att komfort-läget gir bättre konfort än standard komfort utan Four-C. Då er det något för mig!
Laminerade sidorutor
Grund: Bättre ljuddemping som många har uttryckt.
Driver Support Pack.
Ger alla säkerhetsfinessar, och som tidigare nämnts är det viktig för mig. Det kan vara för mycket ljus och alert, men jag lägger stor vikt vid säkerheten. Aven med koncentrerad kjørning kan man komme i kritiska situationer, DSP kan göra hela skillnaden!
Parkeringsassistans, fram och bak.
Har relativt trånga parkeringsförhållanden både hemma och på jobbet, och det är mycket enklare med parkeringshjälp. Backkamera är inte aktuelt. Har det i Tiguan, men i praktiken är det speglarna jag använder tilsammans med sensorerna.
Elektrisk förarstol med minne.
Irriterar mig varje gång bilen har underhållits och en mekaniker har ställad in sätet i en helt annan position än den var. Minnet är grejen!
Hastighetsberoende servostyrning ..
Verkar väl värt priset. Speciellt i trånga parkerings situationer som jag ofta är i.
Volvo On Call
Fjärrstart av värmesystemet är ett måste. Och den kommer med några andra användbara funktioner också.
RTI Navigation.
Har vänt mig till denna och användar den inte så sellen, så det blir nog navigation den här gången också.
Och kanske detta:
- PCC - verkar praktiskt, skulle vara kul att prova.
- El.bakluke - ser att det finns olika åsikter och att det kan vara segt. Hmm ...
- Subwoofer - normalt sett skulle ha tagit den, men med alla de kritiska kommentarer är jag inte säker.
Om någon tar sig tid att kommentera skulle det varit välkomment!
Till exempel, vilka felg och däck ska väljas om komforten är det viktigaste kriteriet?
Och slutligen: Ett litet bekymmer med den nya bilen är att den är större än den jag har: Tiguan LxB 4,43 x 1,81. XC60 4,63 x 1,89. Extra längd är OK, men 8 cm extra bredd gör det ofta trångt att komma in / ut ur bilen vid tätt parkering, speciellt med matkassar eller annat bagage. Grunn till bekymmer?
Mvh
Harper
PS: Förlåt min svenska, er från og bor i Norge.
Neste innlegg blir vel på norsk …..