Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harper
Men först, jag är verkligen glad att jag fann detta forum! Massor av erfarenhetar på bilar och tillbehör, som redan varit till stor hjälp när jag skal sätta ihop rätt bil. Egentligen hadda jag inte för avsikt att köpa ny ännu, men var lite slumpigt förbi en Volvo butik förra veckan och blev övertalad til en provtur i en XC60 AWD D3 aut Summum med Premium Sound. Vilken underbar bil! Har inte kunnat hejda "måste ha" känsla sedan, så nu överväger jag på allvar ny bil.

Detta är definitivt för mig:
- Hög markfrigång
- AWD
- AUT

Annars lägger jag stor vikt vid:
- Volvos säkerhet - har varit i en allvarlig olycka på grund av ett ögonblick av ouppmärksamhet och vet hur lite som behövs.
- Comfort
- Bra ljud
- Parkeringshjälp
- Parkeringsvärmare

Är mindre intresserade motorstorlek, bränsleförbrukning, styling och utseende, men uppskattar en fin bil som XC60 är. Hustrun är (tack och lov) överens. Ekonomi är naturligtvis också en faktor, men jag låtar inte priset vara ett hinder om det är något tillbehör som är avgörande att inkludera. Köra mestadels på asfalt, lite snö på vintern. Den sista delen av vägen till sommarstugan kräver hög markfrigång. Bilen har god nok plats, vi är två vuxna utan barn. Dragkrok inte nödvendigt.

Utifrån dessa kriterier har jag preliminärt satt bilen tillsammans så:

Volvo XC60 D3 fart AWD AUT Momentum

Kunde valt Summum, men är lite skeptisk till skinn. Har det nu i min VW Tiguan och har haft i tidigare bilar, men har upplevt att det kan vara lite kallt på vintern och fuktigt på sommaren. Min fru gillar inte heller skinn, så T-tech/tekstil blir nog bra.

Tillbehör:
Premium Sound / DAB
Bilen jag provat hadde PS/DAB och det lät utmärkt. Jag har tidigare jobbat som ljudtekniker, och även om jag inte tränat i några år, skulle jag kunna överväga rett bra. I min nuvarande Tiguan sitter en uppgraderad Dynaudio system som låter bra, men PS var betydligt bättre. Men jag har märkt att det har varit kritiska merknader till PS här på forumet. Tja, jag väljer mest sannolikt PS oavsett, men testar en tur i en bil som har HP innan jag slutligen bestämmer.

Four-C
Erfarenhet här på forumet indikerar att komfort-läget gir bättre konfort än standard komfort utan Four-C. Då er det något för mig!

Laminerade sidorutor
Grund: Bättre ljuddemping som många har uttryckt.

Driver Support Pack.
Ger alla säkerhetsfinessar, och som tidigare nämnts är det viktig för mig. Det kan vara för mycket ljus och alert, men jag lägger stor vikt vid säkerheten. Aven med koncentrerad kjørning kan man komme i kritiska situationer, DSP kan göra hela skillnaden!

Parkeringsassistans, fram och bak.

Har relativt trånga parkeringsförhållanden både hemma och på jobbet, och det är mycket enklare med parkeringshjälp. Backkamera är inte aktuelt. Har det i Tiguan, men i praktiken är det speglarna jag använder tilsammans med sensorerna.

Elektrisk förarstol med minne.
Irriterar mig varje gång bilen har underhållits och en mekaniker har ställad in sätet i en helt annan position än den var. Minnet är grejen!

Hastighetsberoende servostyrning ..
Verkar väl värt priset. Speciellt i trånga parkerings situationer som jag ofta är i.

Volvo On Call
Fjärrstart av värmesystemet är ett måste. Och den kommer med några andra användbara funktioner också.

RTI Navigation.
Har vänt mig till denna och användar den inte så sellen, så det blir nog navigation den här gången också.

Och kanske detta:

- PCC - verkar praktiskt, skulle vara kul att prova.
- El.bakluke - ser att det finns olika åsikter och att det kan vara segt. Hmm ...
- Subwoofer - normalt sett skulle ha tagit den, men med alla de kritiska kommentarer är jag inte säker.

Om någon tar sig tid att kommentera skulle det varit välkomment!
Till exempel, vilka felg och däck ska väljas om komforten är det viktigaste kriteriet?

Och slutligen: Ett litet bekymmer med den nya bilen är att den är större än den jag har: Tiguan LxB 4,43 x 1,81. XC60 4,63 x 1,89. Extra längd är OK, men 8 cm extra bredd gör det ofta trångt att komma in / ut ur bilen vid tätt parkering, speciellt med matkassar eller annat bagage. Grunn till bekymmer?

Mvh
Harper

PS: Förlåt min svenska, er från og bor i Norge.
Neste innlegg blir vel på norsk …..
av riha
harper skrev: ...
Irriterar mig varje gång bilen har underhållits och en mekaniker har ställad in sätet i en helt annan position än den var. Minnet är grejen!
...

Volvo On Call
Fjärrstart av värmesystemet är ett måste. Och den kommer med några andra användbara funktioner också.
...

Och slutligen: Ett litet bekymmer med den nya bilen är att den är större än den jag har: Tiguan LxB 4,43 x 1,81. XC60 4,63 x 1,89. Extra längd är OK, men 8 cm extra bredd gör det ofta trångt att komma in / ut ur bilen vid tätt parkering, speciellt med matkassar eller annat bagage. Grunn till bekymmer?
• Förarstol med minne: Det där med tekniker sker ju rätt sällan, dock så uppskattar du det säkert för varje gång som frugan ställt om stolen eller någon av dina polare skall testa/låa den.

• Volvo on call, det som gör den funktionen EXTRA cool idag är ju iPhone Appen (och kanske android?). Det ökar ju på funktionaliteten mångdubbelt.

• Storleken (bredden har jag aldrig haft några problem med på nästan några parkeringar alls, visst finns det trånga parkeringar, men överlag så är det ju så att parkeringarna funkar med volvos bilar, som är rätt breda som standard.

Kör själv XC60 och hade XC70 innan dess, hade ingastörre problem med bredden.
harper skrev:Men först, jag är verkligen glad att jag fann detta forum! Massor av erfarenhetar på bilar och tillbehör, som redan varit till stor hjälp när jag skal sätta ihop rätt bil. Egentligen hadda jag inte för avsikt att köpa ny ännu, men var lite slumpigt förbi en Volvo butik förra veckan och blev övertalad til en provtur i en XC60 AWD D3 aut Summum med Premium Sound. Vilken underbar bil! Har inte kunnat hejda "måste ha" känsla sedan, så nu överväger jag på allvar ny bil.

Detta är definitivt för mig:
- Hög markfrigång
- AWD
- AUT

Annars lägger jag stor vikt vid:
- Volvos säkerhet - har varit i en allvarlig olycka på grund av ett ögonblick av ouppmärksamhet och vet hur lite som behövs.
- Comfort
- Bra ljud
- Parkeringshjälp
- Parkeringsvärmare

Är mindre intresserade motorstorlek, bränsleförbrukning, styling och utseende, men uppskattar en fin bil som XC60 är. Hustrun är (tack och lov) överens. Ekonomi är naturligtvis också en faktor, men jag låtar inte priset vara ett hinder om det är något tillbehör som är avgörande att inkludera. Köra mestadels på asfalt, lite snö på vintern. Den sista delen av vägen till sommarstugan kräver hög markfrigång. Bilen har god nok plats, vi är två vuxna utan barn. Dragkrok inte nödvendigt.

Utifrån dessa kriterier har jag preliminärt satt bilen tillsammans så:

Volvo XC60 D3 fart AWD AUT Momentum

Kunde valt Summum, men är lite skeptisk till skinn. Har det nu i min VW Tiguan och har haft i tidigare bilar, men har upplevt att det kan vara lite kallt på vintern och fuktigt på sommaren. Min fru gillar inte heller skinn, så T-tech/tekstil blir nog bra.

Tillbehör:
Premium Sound / DAB
Bilen jag provat hadde PS/DAB och det lät utmärkt. Jag har tidigare jobbat som ljudtekniker, och även om jag inte tränat i några år, skulle jag kunna överväga rett bra. I min nuvarande Tiguan sitter en uppgraderad Dynaudio system som låter bra, men PS var betydligt bättre. Men jag har märkt att det har varit kritiska merknader till PS här på forumet. Tja, jag väljer mest sannolikt PS oavsett, men testar en tur i en bil som har HP innan jag slutligen bestämmer.

Four-C
Erfarenhet här på forumet indikerar att komfort-läget gir bättre konfort än standard komfort utan Four-C. Då er det något för mig!

Laminerade sidorutor
Grund: Bättre ljuddemping som många har uttryckt.

Driver Support Pack.
Ger alla säkerhetsfinessar, och som tidigare nämnts är det viktig för mig. Det kan vara för mycket ljus och alert, men jag lägger stor vikt vid säkerheten. Aven med koncentrerad kjørning kan man komme i kritiska situationer, DSP kan göra hela skillnaden!

Parkeringsassistans, fram och bak.

Har relativt trånga parkeringsförhållanden både hemma och på jobbet, och det är mycket enklare med parkeringshjälp. Backkamera är inte aktuelt. Har det i Tiguan, men i praktiken är det speglarna jag använder tilsammans med sensorerna.

Hastighetsberoende servostyrning ..
Verkar väl värt priset. Speciellt i trånga parkerings situationer som jag ofta är i.

Volvo On Call

RTI Navigation.
Har vänt mig till denna och användar den inte så sellen, så det blir nog navigation den här gången också.

Och kanske detta:

- PCC - verkar praktiskt, skulle vara kul att prova.
- El.bakluke - ser att det finns olika åsikter och att det kan vara segt. Hmm ...
- Subwoofer - normalt sett skulle ha tagit den, men med alla de kritiska kommentarer är jag inte säker.

Om någon tar sig tid att kommentera skulle det varit välkomment!
Till exempel, vilka felg och däck ska väljas om komforten är det viktigaste kriteriet?

Mvh
Harper

PS: Förlåt min svenska, er från og bor i Norge.
Neste innlegg blir vel på norsk …..
Four C er ikke noe du må ha.

DSP er veldig greit å ha :)

Laminerte ruter, ikke det jeg hadde brukt penger på. Bra isolasjon i bilen uten også.

Jeg har Summum med skinnseter, dem er veldig behaglige å sitte i, mykt.
riha skrev: • Förarstol med minne: Det där med tekniker sker ju rätt sällan, dock så uppskattar du det säkert för varje gång som frugan ställt om stolen eller någon av dina polare skall testa/låa den.
Fruen kjører så langt ikke selv. Men hun har en plan om å gjøre det, og vi er ganske ulike av størrelse, så dette tilvalget blir OK!

riha skrev:
• Volvo on call, det som gör den funktionen EXTRA cool idag är ju iPhone Appen (och kanske android?). Det ökar ju på funktionaliteten mångdubbelt.
Appen er på Android også, som jeg har. Ser ut som en kul funksjon som høyner gleden ved å eie bilen. Skal med.

riha skrev: • Storleken (bredden har jag aldrig haft några problem med på nästan några parkeringar alls, visst finns det trånga parkeringar, men överlag så är det ju så att parkeringarna funkar med volvos bilar, som är rätt breda som standard.

Kör själv XC60 och hade XC70 innan dess, hade ingastörre problem med bredden.
Takker for den riha! Da feier jeg bekymringene om størrelsen til side. :D
Frode60 skrev:Four C er ikke noe du må ha.

Laminerte ruter, ikke det jeg hadde brukt penger på. Bra isolasjon i bilen uten også.

Skal ta en prøvetur med og uten Four-C. Mye penger spart om den er overflødig! Tror jeg går for laminerte ruter, det er rimelig tilvalg og mange her på forumet påstår at det gir bedre lyddemping.

Og kanskje summum er riktig likevel? Myk skinn er mindre påvirket av ulemper med kulde/varme? Skal gå en ny runde på denne.

Takk for innspill frode60!

mvh
harper
harper skrev:
Frode60 skrev:Four C er ikke noe du må ha.

Skal ta en prøvetur med og uten Four-C. Mye penger spart om den er overflødig! Tror jeg går for laminerte ruter, det er rimelig tilvalg og mange her på forumet påstår at det gir bedre lyddemping.

Og kanskje summum er riktig likevel? Myk skinn er mindre påvirket av ulemper med kulde/varme? Skal gå en ny runde på denne.

Takk for innspill frode60!

mvh
harper
Ja, jeg har hatt bilen siden ifjor høst og vintern og det var ingen problemer med kulde/varme om sommeren med skinn.
Summum er topp :)

Four-C er fancy å ha, men noe du ikke kommer til å bruke. Bilen er mer enn bra nok slik den er. Jeg tenkte også
på å ta det med, men droppet det.

Mvh
Frode i Norge ;)
Et lite spørsmål til da Frode:
Har du lyst eller mørkt skinn i din bil?
Jeg er veldig fristet til å velge lyst (beige) interiør, har hatt så mange mørke biler. Men leste et sted på forumet at lyst skinn var utsatt for å ta avfarging av klær, særlig dongeri.
Noe du har merket?
harper skrev:Et lite spørsmål til da Frode:
Har du lyst eller mørkt skinn i din bil?
Jeg er veldig fristet til å velge lyst (beige) interiør, har hatt så mange mørke biler. Men leste et sted på forumet at lyst skinn var utsatt for å ta avfarging av klær, særlig dongeri.
Noe du har merket?
Hei!

Mørkt skinn (er ikke så mørkt, mere mørkt grå).

Jeg har ikke lagt merke til noe avfarging av klær osv.
av XC60
Klart du ska byta till en XC60. Jag har kört en i 2,5 år och funderar på att byta till en ny om ett halvår och därmed köra en XC60 i 3 år till så jag kan varmt rekommendera den.

Jag har en summum och skulle rekommendera att du tar det också, får ganska mycket för pengarna (iaf i Sverige) och trots att du inte bryr dig så mycket om utseendet så gör 18 tums fälgarna som kommer med Summum väldigt mycket för utseendet och du behöver inte vara rädd att de påverkar komforten negativt det är fortfarande 60 profil på däcken :lol:

PCC - kan jag rekommendera. Det är en sak som inte är det minsta nödvändig men trots det väldigt bekväm när man väl har den. Tänkte själv "hur jobbigt är det att trycka på en knapp på en fjärr egentligen, varför ska man ha keyless?" Nu kommer jag beställa det igen.

Bränslevärmare /VOC - givet tillval. Skulle byta bort all annan utrustning mot bränslevärmare. Helt obetalbart på vintern. (ännu skönare är det när kollegorna skrapar rutorna bredvid och man hoppar in i en varm bil utan en isfläck på rutorna)

Ta de laminerade rutorna de har WRG (water repellent glass) och det fungerar otroligt bra, har jag verkligen uppskattat. Väldigt skönt och ökar sikten (säkerheten) vid körning i regn och särskilt regn i mörker då allt vatten blåser bort från sidorutorna fram och man slipper störande reflexer och man ser faktiskt något genom rutorna och i backspeglarna.

Har själv inte driver support men testade och imponerades av avståndsfarthållaren i en V60 jag körde i ett dygn. Riktigt bekvämt och funkade fint i kö... Blev sugen själv.

I Sverige säljs nu ett s.k. high-tech paket med ett väldigt bra innehåll (VOC, p-sensor fram, panoramatak, RTI (nav) och HP-stereo) till ett väldigt bra pris. Kanske finns i Norge också?

Storleken på bilen är inget problem vid parkering. Jag står varje dag i p-garage med trånga platser och XC60:n går fint att baxa in i trånga platser. Med p-sensorer fram och bak så har jag alltid känt mig bekväm att parkerna bilen även i jämförelse med många andra bilar jag kört.
XC60 skrev: Storleken på bilen är inget problem vid parkering. Jag står varje dag i p-garage med trånga platser och XC60:n går fint att baxa in i trånga platser. Med p-sensorer fram och bak så har jag alltid känt mig bekväm att parkerna bilen även i jämförelse med många andra bilar jag kört.
Intressant, för detta är för mig som bor i stockholms innerstad (= mkt trånga garage!) en viktig fråga. Både att på ett bra sätt kunna ta sig in och ut från platserna, men också att kunna ta sig i och ur bilen när den väl är på plats! Mätte min P-ruta och den är 2,15 m mellan strecken, och XC60:n (liksom de flesta andra nya bilar idag) är väl kring 1,88-1,89 bred. Lägg till det en hyfsad dörrtjocklek och det blir till att hålla igen på fredagsmyset för att inte fastna :D

Hur väl fungerar förresten parkeringssensorerna, främst då på sidorna? Med garageplatser som den ovan så har man ju inge större hjälp om den ropar "STANNA!" så fort man är närmare än 40 cm till omkringliggande bilar. Jämfört med de parkeringssensorer som finns t.ex. till BMW så känns ju Volvos från 90-talet, även om det viktiga väl är hur de fungerar och inte hur de ser ut (men helt klart känns t.ex. BMWs klart mer sofistikerade).

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]