Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Lägger ut bilder för den som vill ge sig på byte av oljefälla. Bör likna de flesta motorer och vara en hjälp på vägen. Om jag missat något så släng gärna in en kommentar så ändrar jag det, lycka till / Clas 8)

Börja med att koppla bort minus kabeln.
Bild

Översiktsbild på B5244S.
Bild

Lossa båda kontakterna och lägg dom åt sidan.
Bild

Kontakterna lossade.
Bild

Lossa slangen mellan luftfiltret och spjället, lossa klämman mot spjället.
Bild

Lossa slangklämman.
Bild

Dra loss den svarta slangen som går in i sidan på bränsleinsprutningen.
Bild

Lossa den smala lilla slangen som går från luftfiltret till där den sitter på insugsröret.
Bild

Ta bort luftfilterkåpan och slangen och lägg åt sidan.
Bild

Kåpa och slang borttaget.
Bild

Ta bort täckkåpan till spridarna, dra försiktigt i överkant mot dej.
Bild

Lossa kablaget till spridarna.
Bild

Tryck in metallbågen på kontakterna och dra loss kontakten, dra ej i sladdarna.
Bild

Kablaget lossat.
Bild

Lossa även fästet till kablaget.
Bild

Fästet i närbild.
Bild

Lägg kablaget åt sidan.
Bild

Lossa spjället, 4 bultar.
Bild

Gör rent spjället om det behövs och kolla funktionen.
Bild

Lägg spjället försiktigt åt sidan.
Bild

Lossa även dessa 3 slangar på insuget.
Bild

Lossa bränsleledningen. Det sitter hakar inne i honkopplingen, om du tar en plastslang som passar och skär den på längden och trär över ledningen och pressar in den så går det lätt att dra isär.
Bild

Så här ser hakarna ut som sitter inne i kopplingen. Dom ska inte tas ut, jag var tvungen för dom var lite misshandlade :!:
Bild

Ta bort det blå locket på sidan av insprutningen.
Bild

Ta en handuk och en smal mejsel och tryck ut bensinen, det är övertryck så det kan skvätta lite. Ha god ventilation för det kan bli lite bensinångor. ??:-/
Bild

Lossa bulten till oljestickans fäste.
Bild

Lossa den övre bulten till höger som håller insugsröret.
Bild

Den här slangen kan du skära av för den ska bytas.
Bild

Lossa den lilla slangen till vänster på insuget.
Bild

Lossa bultarna till insugsröret, dom nedre ska bara skruvas ut 5 mm och dom övre ska bort helt.
Bild

Lossa kylslangen som går till termostathuset.
Bild

Nu får du trixa loss insugsröret, lyft lite för att komma fri från de nedre bultarna. Man får skruva lite för att få det över bränsleledningen. (bilden är tagen vid ett senare tillfälle i samband med motorbyte, ni som är observanta) :shock:
Bild

Här är det lossat, lägg det på en handuk som skydd + att det kan rinna lite bensin.
Bild

Så här ser det ut när insugsröret är borta.
Bild

Ta bort vinkelfästet till höger om oljefällan.
Bild

Lossa uppvärmningsröret som går in i termostathuset.
Bild

Lossa röret på motsvarande sida till höger i blocket.
Bild

Närbild på anslutningen.
Bild

Lossa slangen under oljefällan.
Bild

Lossa den tjocka slangen till höger på oljefällan + dom 2 bultar som håller oljefällan mot blocket. Ta bort hela enheten.
Bild

Oljefällan borttagen.
Bild

Ganska mycket som stoppar upp.
Bild

Även här, gör rent båda hålen och försök att inte få in skit i motorn.
Bild

Den här slangen kan man rengöra med avfettning och en borste men kostar inte mycket att byta.
Bild

Så här ser det ut när det är rent.
Bild

Även här.
Bild

Ny anslutning som inte kräver klammor, bara att trycka fast.
Bild

Sätt fast den tjocka slangen på oljefällan och skruva fast allt på blocket. Montera tillbaka vinkeln också. Oljefällans åtdragningsmoment 15 Nm. Vinkeln tror jag har 20 Nm.
Bild

Sätt fast den nya packningen på dom undre bultarna, låt dom vara lika mycket utskruvade som förrut.
Bild

Ta bort den avskurna slangen och sätt dit den nya på oljefällan. Skruva inte fast den på ventilkåpan, ska vara lös tills vidare.
Bild

Sätt fast uppvärmningsröret i oljefällan och i termostathuset.
Bild

Sätt fast uppvärmningsröret i sidan på blocket, har ej åtdragningsmoment.
Bild

För den övre slangen på oljefällan igenom insugsröret och även bränsleledningen. Man får även nu trixa lite, låt insugsröret vila på dom undre bultarna. Sätt ihop bränsleledningen, känn efter att hakarna har låst sej ordentligt.
Skruva fast insugsröret, åtdragningsmoment på bultarna till inugsröret 20 Nm. Skruva fast den undre bulten på insugsröret mot vinkeln som sitter bredvid oljefällan med 10 Nm och oljestickan med 10 Nm.
Bild

Fäst den övre slangen på ventilkåpan, använd ny klammer.
Bild

Sätt tillbaka den lilla slangen på insuget.
Bild

Så här ser oljefällan ut som inte har uppvärmningsrör, den är isolerad istället.
Bild

Sätt tillbaka kylslangen.
Bild

Sätt tillbaka dom 3 slangarna, nya klammar där det behövs.
Bild

Sätt även tillbaka den lilla slangen.
Bild

Sätt tillbaka spjället med en ny packning, har inte hittat åtdragningsmoment. Montera luftslangen och luftfilterkåpan.
Bild

Sätt tillbaka slangen som går till sidan på bränslainsprutningen.
Bild

Sätt tillbaka kablaget till insprutningen tillsammans med fästet och täckkåpan.
Bild

Sätt tillbaka kontakterna på luftslangen. Sätt tillbaka minus kabeln på batteriet.
Bild

Motorn är färdig, grattis. Kolla kylvätskenivå.
Bild

Inköpslista inkl. oljefilter och packning. Den lilla tjocka slangen saknas på bilden. Här är artikelnr hos Volvo och cirka priser:
Nya isolerade oljefällan: 31338023 pris 400 kr
Oljefälla som ska ha uppvärmningsrör: 1271988 pris 270 kr
Uppvärmningsrör: 9202143 pris 1400 kr
Övre slang: 9497534 pris 200 kr
Undre korta slangen: 8653339 pris 50 kr
Packning insugsrör: 9458534 pris 80 kr
Filterinsats: 1275810 pris 110 kr
Bild

Nu är allt klart. Min rekomendation är att byta olja och filter efter det här bytet då det finns risk att smuts har kommit in i motorn. Nu har du grejer som håller i alla fall 12 000 mil innan du behöver fundera på att byta igen, förmodligen lite längre ändå. :-)-) Om du har haft nytta av den här tråden så ge gärna en kommentar det uppskattas./ Clas 8)
Senast redigerad av 3 TotanTotan, redigerad totalt 0 gång.
Hej Clas!

Klockren information du har lagt upp. Snyggt jobbat.
Mycket bra bilder och att det var rikligt av dem.
Har själv visserligen en B5254 T2 motor men har fåt en klar bild av vad det rör sig om.
Min bil har gått 10 000 mil, sen -05:a så det borde gå några tusen mil till innan det är dags. Eller………

Lennart
Kanonbra! Jag står själv i begrepp att byta motor på min -01 V70 och har köpt en motor som gått 12784 mil, troligen dags att göra jobbet på den. Det ser ut som om det sitter en isolerad oljefälla på min nya motor, kan det tyda på att jobbet redan är gjort?

Hillbom
Senast redigerad av 1 hillbom, redigerad totalt 0 gånger.
Kanon! Känns som att till och med jag skulle kunna klara detta med denna guiden.

Men detta är inte den berömda vevhusventilationen eller? Om inte så känns det som att det är lika bra att ta den samtidigt? Eller är jag helt fel på det.

Är detta något som bör göras? min har gått 22 000 mil.
Finns det några symptom på att det bör göras?
Mycket bra guide! Eloge till sånna som dig som åtar sig jobbet att knåpa ihop en! Ang. uppvärmningsrör; vad har det för funktion och är det svårt att rengöra? Prislappen på det va ju inte jätterolig... Å vilka bilar har det?
Några svar:
Lennart, jag tror nog att din rullar några år till med dom milen. Jag bytte motor i min bil och utbytesmotorn hade gått 12000 mil och var i skapligt skick. Nu bytte jag ändå när motorn stod på pall, dumt vore annars.

Hillbom, om du har den isolerade fällan är det den som ska vara, det går inte att konvertera. Var glad för du slipper undan med 1400 kr som uppvärmningsröret kostar. Sen om det är gjort är svårt att avgöra utan att kolla slangarna och fällan. Finns ingen dokumentation så är det nog inte gjort.

2444ever, detta är nog den berömda vevhusventilationen alla hoppas klara sej ifrån, men tyvärr förr eller senare...
Motorn på bilderna hade gått ca 19000 mil på 10 år och ser ut som på bilderna, skulle tro att det är en bra riktlinje.

Bewsfroe, som jag fått förklarat så ska det värma upp fällan för snabbare effekt när det är kallt. Jag trodde faktiskt först att det handlade om kylning av oljefällan men man lär sej så länge man lever. Röret är nog j-kligt svårt att göra rent. Personligen så bet jag i det sura äpplet och bytte på min motor från -99. då visste jag att allt var OK, speciellt när det var ett ganska stort jobb. När jag bytte motor och köpte en -02 så var det den isolerade oljefällan så där blev det lite billigare. Vet inte var brytpunkten går. Någon som vet? + Om någon har åtdragningsmoment till spjället / Clas 8)
Jag la den här tråden här för att min tanke var att här letar dom flesta som har dom här problemen. Om någon moderator tycker att den ska flyttas gör inte mej något bara den hjälper så många som möjligt. / Clas 8)

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]