- ons 10 aug 2011, 08:03
#554401
Lägger ut bilder för den som vill ge sig på byte av oljefälla. Bör likna de flesta motorer och vara en hjälp på vägen. Om jag missat något så släng gärna in en kommentar så ändrar jag det, lycka till / Clas 8)
Börja med att koppla bort minus kabeln.

Översiktsbild på B5244S.

Lossa båda kontakterna och lägg dom åt sidan.

Kontakterna lossade.

Lossa slangen mellan luftfiltret och spjället, lossa klämman mot spjället.

Lossa slangklämman.

Dra loss den svarta slangen som går in i sidan på bränsleinsprutningen.

Lossa den smala lilla slangen som går från luftfiltret till där den sitter på insugsröret.

Ta bort luftfilterkåpan och slangen och lägg åt sidan.

Kåpa och slang borttaget.

Ta bort täckkåpan till spridarna, dra försiktigt i överkant mot dej.

Lossa kablaget till spridarna.

Tryck in metallbågen på kontakterna och dra loss kontakten, dra ej i sladdarna.

Kablaget lossat.

Lossa även fästet till kablaget.

Fästet i närbild.

Lägg kablaget åt sidan.

Lossa spjället, 4 bultar.

Gör rent spjället om det behövs och kolla funktionen.

Lägg spjället försiktigt åt sidan.

Lossa även dessa 3 slangar på insuget.

Lossa bränsleledningen. Det sitter hakar inne i honkopplingen, om du tar en plastslang som passar och skär den på längden och trär över ledningen och pressar in den så går det lätt att dra isär.

Så här ser hakarna ut som sitter inne i kopplingen. Dom ska inte tas ut, jag var tvungen för dom var lite misshandlade :!:

Ta bort det blå locket på sidan av insprutningen.

Ta en handuk och en smal mejsel och tryck ut bensinen, det är övertryck så det kan skvätta lite. Ha god ventilation för det kan bli lite bensinångor. ??:-/

Lossa bulten till oljestickans fäste.

Lossa den övre bulten till höger som håller insugsröret.

Den här slangen kan du skära av för den ska bytas.

Lossa den lilla slangen till vänster på insuget.

Lossa bultarna till insugsröret, dom nedre ska bara skruvas ut 5 mm och dom övre ska bort helt.

Lossa kylslangen som går till termostathuset.

Nu får du trixa loss insugsröret, lyft lite för att komma fri från de nedre bultarna. Man får skruva lite för att få det över bränsleledningen. (bilden är tagen vid ett senare tillfälle i samband med motorbyte, ni som är observanta) :shock:

Här är det lossat, lägg det på en handuk som skydd + att det kan rinna lite bensin.

Så här ser det ut när insugsröret är borta.

Ta bort vinkelfästet till höger om oljefällan.

Lossa uppvärmningsröret som går in i termostathuset.

Lossa röret på motsvarande sida till höger i blocket.

Närbild på anslutningen.

Lossa slangen under oljefällan.

Lossa den tjocka slangen till höger på oljefällan + dom 2 bultar som håller oljefällan mot blocket. Ta bort hela enheten.

Oljefällan borttagen.

Ganska mycket som stoppar upp.

Även här, gör rent båda hålen och försök att inte få in skit i motorn.

Den här slangen kan man rengöra med avfettning och en borste men kostar inte mycket att byta.

Så här ser det ut när det är rent.

Även här.

Ny anslutning som inte kräver klammor, bara att trycka fast.

Sätt fast den tjocka slangen på oljefällan och skruva fast allt på blocket. Montera tillbaka vinkeln också. Oljefällans åtdragningsmoment 15 Nm. Vinkeln tror jag har 20 Nm.

Sätt fast den nya packningen på dom undre bultarna, låt dom vara lika mycket utskruvade som förrut.

Ta bort den avskurna slangen och sätt dit den nya på oljefällan. Skruva inte fast den på ventilkåpan, ska vara lös tills vidare.

Sätt fast uppvärmningsröret i oljefällan och i termostathuset.

Sätt fast uppvärmningsröret i sidan på blocket, har ej åtdragningsmoment.

För den övre slangen på oljefällan igenom insugsröret och även bränsleledningen. Man får även nu trixa lite, låt insugsröret vila på dom undre bultarna. Sätt ihop bränsleledningen, känn efter att hakarna har låst sej ordentligt.
Skruva fast insugsröret, åtdragningsmoment på bultarna till inugsröret 20 Nm. Skruva fast den undre bulten på insugsröret mot vinkeln som sitter bredvid oljefällan med 10 Nm och oljestickan med 10 Nm.

Fäst den övre slangen på ventilkåpan, använd ny klammer.

Sätt tillbaka den lilla slangen på insuget.

Så här ser oljefällan ut som inte har uppvärmningsrör, den är isolerad istället.

Sätt tillbaka kylslangen.

Sätt tillbaka dom 3 slangarna, nya klammar där det behövs.

Sätt även tillbaka den lilla slangen.

Sätt tillbaka spjället med en ny packning, har inte hittat åtdragningsmoment. Montera luftslangen och luftfilterkåpan.

Sätt tillbaka slangen som går till sidan på bränslainsprutningen.

Sätt tillbaka kablaget till insprutningen tillsammans med fästet och täckkåpan.

Sätt tillbaka kontakterna på luftslangen. Sätt tillbaka minus kabeln på batteriet.

Motorn är färdig, grattis. Kolla kylvätskenivå.

Inköpslista inkl. oljefilter och packning. Den lilla tjocka slangen saknas på bilden. Här är artikelnr hos Volvo och cirka priser:
Nya isolerade oljefällan: 31338023 pris 400 kr
Oljefälla som ska ha uppvärmningsrör: 1271988 pris 270 kr
Uppvärmningsrör: 9202143 pris 1400 kr
Övre slang: 9497534 pris 200 kr
Undre korta slangen: 8653339 pris 50 kr
Packning insugsrör: 9458534 pris 80 kr
Filterinsats: 1275810 pris 110 kr

Nu är allt klart. Min rekomendation är att byta olja och filter efter det här bytet då det finns risk att smuts har kommit in i motorn. Nu har du grejer som håller i alla fall 12 000 mil innan du behöver fundera på att byta igen, förmodligen lite längre ändå.
-) Om du har haft nytta av den här tråden så ge gärna en kommentar det uppskattas./ Clas 8)
Börja med att koppla bort minus kabeln.

Översiktsbild på B5244S.
Lossa båda kontakterna och lägg dom åt sidan.
Kontakterna lossade.
Lossa slangen mellan luftfiltret och spjället, lossa klämman mot spjället.
Lossa slangklämman.
Dra loss den svarta slangen som går in i sidan på bränsleinsprutningen.
Lossa den smala lilla slangen som går från luftfiltret till där den sitter på insugsröret.
Ta bort luftfilterkåpan och slangen och lägg åt sidan.
Kåpa och slang borttaget.
Ta bort täckkåpan till spridarna, dra försiktigt i överkant mot dej.
Lossa kablaget till spridarna.
Tryck in metallbågen på kontakterna och dra loss kontakten, dra ej i sladdarna.
Kablaget lossat.
Lossa även fästet till kablaget.
Fästet i närbild.
Lägg kablaget åt sidan.
Lossa spjället, 4 bultar.
Gör rent spjället om det behövs och kolla funktionen.
Lägg spjället försiktigt åt sidan.
Lossa även dessa 3 slangar på insuget.
Lossa bränsleledningen. Det sitter hakar inne i honkopplingen, om du tar en plastslang som passar och skär den på längden och trär över ledningen och pressar in den så går det lätt att dra isär.
Så här ser hakarna ut som sitter inne i kopplingen. Dom ska inte tas ut, jag var tvungen för dom var lite misshandlade :!:
Ta bort det blå locket på sidan av insprutningen.
Ta en handuk och en smal mejsel och tryck ut bensinen, det är övertryck så det kan skvätta lite. Ha god ventilation för det kan bli lite bensinångor. ??:-/
Lossa bulten till oljestickans fäste.
Lossa den övre bulten till höger som håller insugsröret.
Den här slangen kan du skära av för den ska bytas.
Lossa den lilla slangen till vänster på insuget.
Lossa bultarna till insugsröret, dom nedre ska bara skruvas ut 5 mm och dom övre ska bort helt.
Lossa kylslangen som går till termostathuset.
Nu får du trixa loss insugsröret, lyft lite för att komma fri från de nedre bultarna. Man får skruva lite för att få det över bränsleledningen. (bilden är tagen vid ett senare tillfälle i samband med motorbyte, ni som är observanta) :shock:
Här är det lossat, lägg det på en handuk som skydd + att det kan rinna lite bensin.
Så här ser det ut när insugsröret är borta.
Ta bort vinkelfästet till höger om oljefällan.
Lossa uppvärmningsröret som går in i termostathuset.
Lossa röret på motsvarande sida till höger i blocket.
Närbild på anslutningen.
Lossa slangen under oljefällan.
Lossa den tjocka slangen till höger på oljefällan + dom 2 bultar som håller oljefällan mot blocket. Ta bort hela enheten.
Oljefällan borttagen.
Ganska mycket som stoppar upp.
Även här, gör rent båda hålen och försök att inte få in skit i motorn.
Den här slangen kan man rengöra med avfettning och en borste men kostar inte mycket att byta.
Så här ser det ut när det är rent.
Även här.
Ny anslutning som inte kräver klammor, bara att trycka fast.
Sätt fast den tjocka slangen på oljefällan och skruva fast allt på blocket. Montera tillbaka vinkeln också. Oljefällans åtdragningsmoment 15 Nm. Vinkeln tror jag har 20 Nm.
Sätt fast den nya packningen på dom undre bultarna, låt dom vara lika mycket utskruvade som förrut.
Ta bort den avskurna slangen och sätt dit den nya på oljefällan. Skruva inte fast den på ventilkåpan, ska vara lös tills vidare.
Sätt fast uppvärmningsröret i oljefällan och i termostathuset.
Sätt fast uppvärmningsröret i sidan på blocket, har ej åtdragningsmoment.
För den övre slangen på oljefällan igenom insugsröret och även bränsleledningen. Man får även nu trixa lite, låt insugsröret vila på dom undre bultarna. Sätt ihop bränsleledningen, känn efter att hakarna har låst sej ordentligt.
Skruva fast insugsröret, åtdragningsmoment på bultarna till inugsröret 20 Nm. Skruva fast den undre bulten på insugsröret mot vinkeln som sitter bredvid oljefällan med 10 Nm och oljestickan med 10 Nm.
Fäst den övre slangen på ventilkåpan, använd ny klammer.
Sätt tillbaka den lilla slangen på insuget.
Så här ser oljefällan ut som inte har uppvärmningsrör, den är isolerad istället.
Sätt tillbaka kylslangen.
Sätt tillbaka dom 3 slangarna, nya klammar där det behövs.
Sätt även tillbaka den lilla slangen.
Sätt tillbaka spjället med en ny packning, har inte hittat åtdragningsmoment. Montera luftslangen och luftfilterkåpan.
Sätt tillbaka slangen som går till sidan på bränslainsprutningen.
Sätt tillbaka kablaget till insprutningen tillsammans med fästet och täckkåpan.
Sätt tillbaka kontakterna på luftslangen. Sätt tillbaka minus kabeln på batteriet.
Motorn är färdig, grattis. Kolla kylvätskenivå.
Inköpslista inkl. oljefilter och packning. Den lilla tjocka slangen saknas på bilden. Här är artikelnr hos Volvo och cirka priser:
Nya isolerade oljefällan: 31338023 pris 400 kr
Oljefälla som ska ha uppvärmningsrör: 1271988 pris 270 kr
Uppvärmningsrör: 9202143 pris 1400 kr
Övre slang: 9497534 pris 200 kr
Undre korta slangen: 8653339 pris 50 kr
Packning insugsrör: 9458534 pris 80 kr
Filterinsats: 1275810 pris 110 kr
Nu är allt klart. Min rekomendation är att byta olja och filter efter det här bytet då det finns risk att smuts har kommit in i motorn. Nu har du grejer som håller i alla fall 12 000 mil innan du behöver fundera på att byta igen, förmodligen lite längre ändå.

Senast redigerad av 3 TotanTotan, redigerad totalt 0 gång.
VOLVO for life
Våga fråga om du har ett fel som är trasigt. 

