Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macko
Hejsan. Tänkte ta och ge mig på att byta mina dämpare bak som är kass. Då jag har tummen halvt i näven när det gäller bilar har jag lite frågor. Om det är svårt för en nybörjare? Nåt man bör tänka på? Nån speciell ordning att lossa prylar m.m?? Bilen i fråga är en v70n -03 13500 mil. Nån gång måste man ju lära sig att meka. Har inte råd att lämna in den för allt.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Det är skit enkelt att byta bakdämparna. Allt du behöver är en hyllsnyckelsats och en billyft för att göra det lite enkelare.
Övre dämparfäste lossar du under golvet i bagaget. Det sitter under en skummgummi platta. Underdelen sitter fast med en genomgående bult i bakaxeln.

Lycka till!

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
har du vanliga dämpare fixar du det. har du nivåmat fixar du det inte om jag får gissa.
av macko
Tackar för svaren. Nu är dom nya på plats och bilen blev helt tyst. Plus att det var skitenkelt. :-)
av cme
Lånar tråden lite,
Hur år det då om man ska byta fjädrar? Pratade med någon mek som sa att dom var besvärliga att få dit. Funkar det med vanliga fjäderspännare?
Magnus
Användarvisningsbild
av henka35
Borde inte vara något störrebproblem. Bara man har fjäderspännare så ska det nog fungera.
Men CarMan vet nog säkert...

/Henrik
av Thuné
kan vara krångligt att få fjädrarna att lägga sig rätt i nedre skålen om man har ett klumpigt fjäderspännverktyg.... 8)
Användarvisningsbild
av henka35
Jag bytte dämparna bak för snart 1 1/2 år sedan (vid 4050 mil). Dock bytte jag inte fjädrarna, eftersom bilen var så ny.
Men nu tycker jag att bilen börjar bli lite svampig igen (6200 mil), och igår la jag på sommardäcken (205/55 -16). Märkte idag att i ett stort gupp tog nog bakdäcken i skärmen. Undra om det är dax för nya fjädrar? Någon som varit med om detta??

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är inte svårt att byta på biler med nivåreglering, men jag gissa att trådskaparen inte skulle fixa det.

-------------------

fjädrar håller bilen i rätt nivå, stötdämpare ser till att dämma gungningen.

så du behöver inte byta fjädrar fören bilen är för låg!

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]