Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grotttrollett
Hej hej.

Har nyligen blivit ägare av ett stycke -98 V40, lite små jobb med den men i övrigt inga större problem.
Bilen i fråga har varit avställd ett år pga den inte nyttjades och att det som skulle göras med den hade inte ägaren ork/kunskap för att lösa själv.

Nu i min ägo så har den fått ny soppa, nu olja och nytt olje-/luftfilter, men.
Den startar fortfarande inte =/

Min fundering är om tändstiften är slut helt enkelt? Den verkar inte vilja driva igång ordentligt, allt snurrar och soppa kommer fram men sedan är det stopp.

Någon som har en idé?

MvH Erik.
av Niblund
Grotttrollett skrev:Hej hej.

Har nyligen blivit ägare av ett stycke -98 V40, lite små jobb med den men i övrigt inga större problem.
Bilen i fråga har varit avställd ett år pga den inte nyttjades och att det som skulle göras med den hade inte ägaren ork/kunskap för att lösa själv.
Vad var det som skulle göras?
Grotttrollett skrev:Nu i min ägo så har den fått ny soppa, nu olja och nytt olje-/luftfilter, men.
Den startar fortfarande inte =/
..så vad var det som skulle göras? (en vanlig service brukar inte räcka för att få igång en bil som inte vill starta)
Grotttrollett skrev:Min fundering är om tändstiften är slut helt enkelt? Den verkar inte vilja driva igång ordentligt, allt snurrar och soppa kommer fram men sedan är det stopp.
Finns det gnista?
Tändstiften kan du se på om dom är helt slut (kollektorn bort erroderad) men i regel får det bara bilen att gå dåligt.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]