Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rd350
Kanske inte direkt en bilfråga men ändå. Är det någon som vet nån el-verkstad som kan magnetisera ett svänghjul till en veteranmoppe? Gärna i skåne, vet om att det går att göra själv om man bygger ett "monsterbygge" med spolar och annat men tycker det känns lite onödigt...
av *pettson*
rd350 skrev:Kanske inte direkt en bilfråga men ändå. Är det någon som vet nån el-verkstad som kan magnetisera ett svänghjul till en veteranmoppe? Gärna i skåne, vet om att det går att göra själv om man bygger ett "monsterbygge" med spolar och annat men tycker det känns lite onödigt...
hur tänkte du nu? Alltså nyfiken på varför ett svänghjul ska magnetiseras? Normalt sett är svänghjulet urfräst och har permanentmagneter som är inlagda/inlimmade? Men nu har jag inte petat i sådär jättegamla mopeder förvisso (inte äldre än 1960).
av xxargs
permanentmagneter är lätta att försvaga om de förvarats länge utan magnetisk kortslutning, värme och slag/knack som hammarslag på svänghjulet.

- men i många fall så 'tror' man att magneten har blivit för svag när tex tändningen inte fungerar men i verkligheten ändå är tillräkligt bra. Ett sätt att kolla detta är att med bormmaskin eller något liknande (som rulla nedför brant backe med motorn inkopplad på så låg växel som möjligt för högsta möjliga varvtal) som driver runt motorn tillräckligt fort (avtagen tändstift eller topp för mindre motstånd) och se om lyset på moppen lyser normalt glödlampsvitt med rätt glödlampa inmonterat när man varva upp lite - saknas det magnetstyrka så kommer det att lysa gulrött eller svagare oavsett varvtal då strömmen är proprtionell med hur stark magnetfältet är i svänghjulet när man kommit över vissa varvtal.
av rd350
Problemet är när man bytt "allt" och gnistan är halvvissen ändå, då är det inte mycket mer än ett dåligt svänghjul att välja på. Moppen är en 57års Mustang med Zündappmotor. Bara för att det ska så vara ska jag byta spole också fast än den visar sig vara okej i "testbänk", manvet ju aldrig hur den beter sig med motorns vibrationer och annat. Hade varit spännande att magnetisera svänghjulet då jag hört att det ska göra "underverk" på trötta gnistor! (Jo jag har provat med mindre/större brytaravstånd, ny kondensator, plockat bort ljusspole, dödarknapp och annat) Bäst går moppen med kondensator från Volvo b21!
av rd350
Då var ytterligare två problem lösta! Med en ny tändspole som enligt säljaren var av så dålig kvalité att jag inte skulle bli förvånad om den var kass när jag kom hem med den(!) går moppen fint! Dessutom finns det tydligen en firma i Kävlinge (Bilelektro eller något i den stilen) som klarar av att magnetisera svänghjulsmagneter.
Användarvisningsbild
av isak
ett svänghjul magnetiserar sig självt bara du får igång den. bogsera kan vara en lösning som är en enkel förstaåtgärd innan spolar o kondensatorer byts egen erfarenhet.
Isak
isak skrev:ett svänghjul magnetiserar sig självt bara du får igång den
Det där får du gärna förklara lite närmare hur du tänker.
En generator som magnetiseras med ström kan man få att tända så att den blir självförsörjande.
Men en permanentmagnet på ett svänghjul...?
Näe.
Användarvisningsbild
av isak
egen erfarenhet! gräsklippare mopeder har du provat?
Isak
Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]