Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Mitt problem är att HC samt alla andra värden är på tok för höga.
Lambdan är ny och original (exakt rätt boschnummer), ny katalysator, tändstiften ser helt ok ut, inga tecken på att motorn mår dåligt, olja och oljefilter bytt i oktober, luftfilter bytt i april.

De senaste åren (innan jag ägde bilen) har HC-halten på SBP legat mellan 200-300, med lika dåliga lambda och CO-värden. (Bilen har lyckats gå igenom då Mekonomen "släckt" tvåorna på avgasvärden, men jag tvivlar på att de löst problemet över huvud taget.)

Jag har testat med både vanlig 95-oktanig bensin samt E85 med exakt samma resultat. Jag har kontrollerat spridarna och dessutom bytt, med samma resultat.

Jag börjar tro att problemet ligger i själva motorn, och inte i systemen runtom.

Motorn bränner varken olja eller kylarvätska och ger inte ifrån sig några som helst missljud.

Vad inuti motorn kan orsaka ofullständig förbränning?

Vad kan vara kasst i motorn som får dålig förbränning av bränslet som följd?
Kontrollera vakuum och luftslangar samt leta läckor vid insugspackningen (även undertill) eftersom detta kan påverka t.ex. HC-värdet. Kontrollera också att du inte har avgasläckor före Lambdan då detta gör att Lambdan ej kan jobba korrekt.

Mvh GK

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]