PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Längre tillbaka gick det få tag i nya fördelare. Nån som vet hur läget är nu?

Finns det fortfarande NOS fördelare till B30 A ?
Finns det fortfarande NOS fördelare till B30 E ?

Finns det nån bra firma som renoverar Bosch fördelare?

Är den dyra 123 Ignition fördelaren till stor fördel på en standard original B30 ?
Nån som provat denna på en standard original 160 HK B30E ?
Jag har inte prövat varken någon B30 eller 123 Ignition, men en modern elektronisk brytarlös fördelare är alltid bättre än en stenåldersmässig fördelare med kondensator och brytarspetsar.

Jag har prövat andra brytarlösa tändsystem i både bilar och båtar, och har god erfarenhet av dom.
@ Rådlös. Jodå, är helt med på att modernt och brytarlöst är bäst, men sen har vi det här
med originalskick om man är petig. Men nya 123 Ignition har ju all utrustning i fördelaren
och då slipper man ju ful utrustning och extra kabeldragning i motorrummet som de gamla
brytarlösa systemen hade. Så det nya 123-systemet är mer acceptabelt för originalnissen.

@ Nineforty. Kul att höra att motorn går bra. Men 123 Ignitionfördelaren är en ganska dyr
pjäs (runt 3500 om jag minns rätt). Tycker du att det var värt pengarna? Är skillnaden mot
din gamla fördelare stor? Har du den nya fina modellen som har all utrustning i fördelaren?
Är den isf helt bolt on utan krångel och omkopplingar?

Ja bränsleförbrukningen på B30. Den är ju alltid variabel - Med gasfoten :wink:

Ingen som renoverat originalfördelaren eller köpt NOS fördelare?

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]