Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj igen! Tänkte starta ytterligare en tråd om min 264:a :roll:

Den besiktigades idag för första gången på 16 år... Det var endast några simplare fel på den som jag kan åtgärda, förutom ett... eftersom jag inte har någon större vana att meka just motorer.

CO-halten var 7,1 och så hög ska den inte vara. Motorn går jättefint - inga höga varv eller så. Dock så verkar den dra massor utav bensin (väldigt mycket), den är väldigt råstark - startar lätt på 2:an :lol:

Olja och tändstift är bytt och luftfiltret är riktigt fräscht.

Har testat att spruta lite startgas vid slanganslutningar och insugsslangarna - inget tyder på tjuvluft nånstans.

Testade att lossa vacuumslangen som går från styrtryckventilen till insuget - motorn varvar upp (får fetare blandning) och när jag sätter tillbaks den så varvar den ned. Kan tillägga att motorn aldrig har blivit sur eller så.
Ingen bränsleledning läcker, då tanken har tagits bort och rensats från skräp för en tid sedan och samtidigt kontrollerades ledningarna.

Jag tog också en titt på kallstartventilen för att se om den läcker men när jag lossat den och aktiverat pumpen så kom ingen bensin alls.

Så vad kan göra att CO-halten är så hög? - Kan man ställa in det själv? (känns som om man behöver en CO-meter)
Om den får för mycket bensin - vad beror det på? ??:-/
Jag skulle lite snabbt såhär eventuellt gissa på lågt styrtryck.

Mätskivan kan regleras av en cylinder med bensin som gör motstånd. Trycket varieras av en termotidgivare eller vad man ska kalla det, en btr som värms upp och höjer trycket, vilket gör att mätskivan får mer motstånd och lyfter mindre. Man skulle kunna kalla det för mekanisk kallstartsmapp ;)

Så det kanske är någon vajsing med btr:en så den inte ökar på trycket när motorn blir varmare, eller att trycket förblir lågt p.g.a. något annat. Kan inte tänka mig så mycket annat just nu, förutom att det skulle vara skräp eller liknande som gör att mätskivan helt enkelt inte går i botten vid tomgång....
Den går att justera, sitter en insexskruv djupt nere vid mätskivans hävarm. Man får ta bort en täckskruv så man kommer åt. Men kolla styrtrycket först som bensinkalle skrev. Är ganska lätt och göra en mätutr. själv.
Har inte bilen varit i drift på många år så kan nog styrtrycksventilen gett sig. Kolla så det finns 12 volt i kontaktstycket på ventilen.
Kolla också att mätskivan är centerad i venturin och att den inte kärvar
Vaccumslangen är till för att ge fetare blandning vid fulllast. Dvs minskat styrtryck. Om du tar bort den så drar motorn tjuvluft vilket också ger en varvtalsökning.
Styrtryck... Jag har tidigare försökt och nu måste jag sätta mig in i allt detta fungerar! :-)-)

Ska innan jag fortsätter säga att bilen inte kommer upp i temperatur ordenterligt, inne på gröna med långt från "normal"! Ska kanske skaffa en ny termostat! Hur mycket extra kan en kall motor göra att koldioxid-halten höjs så mycket?

Här följer ett gäng följdfrågor... (riktig novis)

Jag förstår inte riktigt hur en "cylinder med bensin" ger motstånd? Var sitter termotidgivaren och bränsletryckregulatorn? :roll:

Justera BTR:en? Hur ska man gå till väga då? Alltså, om jag vrider på insexskruven - vad ska jag leta/lyssna efter? ;)
Ska väl försöka sätta ihop en manometer men måste skaffa ett ur först...

Mätskivan ligger jättefint och den kärvar inte!

Jag mätte i kontaktstycket på styrtryckventilen och det var 13,0 volt! Testade även att kolla om kallstartventilen sprutade ut någon bensin vid starten och det gjorde den i nån sekund, motorn gick mycket oroligt när ventilen var urtagen :wink:
Volvo264GLE skrev:Styrtryck... Jag har tidigare försökt och nu måste jag sätta mig in i allt detta fungerar! :-)-)

Ska innan jag fortsätter säga att bilen inte kommer upp i temperatur ordenterligt, inne på gröna med långt från "normal"! Ska kanske skaffa en ny termostat! Hur mycket extra kan en kall motor göra att koldioxid-halten höjs så mycket?

Här följer ett gäng följdfrågor... (riktig novis)

Jag förstår inte riktigt hur en "cylinder med bensin" ger motstånd? Var sitter termotidgivaren och bränsletryckregulatorn? :roll:

Justera BTR:en? Hur ska man gå till väga då? Alltså, om jag vrider på insexskruven - vad ska jag leta/lyssna efter? ;)
Ska väl försöka sätta ihop en manometer men måste skaffa ett ur först...

Mätskivan ligger jättefint och den kärvar inte!

Jag mätte i kontaktstycket på styrtryckventilen och det var 13,0 volt! Testade även att kolla om kallstartventilen sprutade ut någon bensin vid starten och det gjorde den i nån sekund, motorn gick mycket oroligt när ventilen var urtagen :wink:
Det sitter alltså som en pytteliten hydraulcylinder/ hydraulkolv som sitter kopplad till hävarmen, som är fylld med bensin och varierar motståndet med bensintrycket. Bränsletrycksregulatorn/ termotidgivaren är samma sak, det är en regulator som regleras med en termotidgivare ( en bimetall som värms upp elektriskt ). Vart den sitter på b27:or har jag ingen aning om, den sitter monterad för hålet där den mekaniska bränslepumpen sitter på förgasarmotorer på b21/b23 blocken i alla fall.

Du missuppfattade nog det där med justeringen, Gelis menade förmodligen att man kan justera mätskivan. Det går att reglera "höjden" på den genom att sticka ner en insexnyckel i ett hål mellan bälgen och
bränslehuvudet ( eller vad man kallar det ).
För att klargöra lite grann.
Co:n justeras med insexskruven för mätskivan ihop med tomgångs justeringen.
Korrekt benämning är Styrtrycksventil denna reglerar styrtrycket till bränslemängdmätaren
Termotidgivaren styr bara kallstartsventilen.
Sedan finns också tillsatsluftslid denna reglarar tomgången kall motor, termotidgivare,kallstartsventil och luftsliden är vad man kan kalla choken. Till stor del har också styrtrycksventilen ett finger med i spelet vid kallstart.
Allt bygger på korrekta tryck i en K-jet inspr.
Nu är kanske problemet löst! Ska besiktiga i veckan! :D Jag tänkte skicka in någon bild ifall om någon i framtiden läser denna tråd i jakt på en lösning till ett problem! :wink:

Som jag skrev att jag skulle göra tidigare var att byta termostat och det har jag gjort! (den är billigare på Volvo än mekonomen). Nu visar tempmätaren att bilen kommer upp i temperatur!

Jag frågade på Volvo i Leksand vad de ville ha för att ställa CO-halten. Han jag pratade med visste inte och sa att han inte visste hur man skulle göra så han vill inte testa och den som kunde hade semester en månad... Så jag var till en som hade en CO-mätare och vi fick ned halten till ca 3% genom att skruva på CO-skruven (insexskruven) som reglerar bränslemängden. Vrider man ned den så ökar koldioxidhalten dvs. det kommer fram mer bränsle! (platten/skruven í botten = fullt ös)

För att komma åt CO-skruven behöver man flytta på luftfiltret men det är ganska uppenbart :mrgreen:

Bild

Så nu ska jag bara fixa antennfästet så ska den bli körduglig! :-)-)

Jag tackar så mycket för den hjälp jag fått! =)

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]