- mån 04 jul 2011, 21:27
#544378
Halloj igen! Tänkte starta ytterligare en tråd om min 264:a :roll:
Den besiktigades idag för första gången på 16 år... Det var endast några simplare fel på den som jag kan åtgärda, förutom ett... eftersom jag inte har någon större vana att meka just motorer.
CO-halten var 7,1 och så hög ska den inte vara. Motorn går jättefint - inga höga varv eller så. Dock så verkar den dra massor utav bensin (väldigt mycket), den är väldigt råstark - startar lätt på 2:an :lol:
Olja och tändstift är bytt och luftfiltret är riktigt fräscht.
Har testat att spruta lite startgas vid slanganslutningar och insugsslangarna - inget tyder på tjuvluft nånstans.
Testade att lossa vacuumslangen som går från styrtryckventilen till insuget - motorn varvar upp (får fetare blandning) och när jag sätter tillbaks den så varvar den ned. Kan tillägga att motorn aldrig har blivit sur eller så.
Ingen bränsleledning läcker, då tanken har tagits bort och rensats från skräp för en tid sedan och samtidigt kontrollerades ledningarna.
Jag tog också en titt på kallstartventilen för att se om den läcker men när jag lossat den och aktiverat pumpen så kom ingen bensin alls.
Så vad kan göra att CO-halten är så hög? - Kan man ställa in det själv? (känns som om man behöver en CO-meter)
Om den får för mycket bensin - vad beror det på? ??:-/
Den besiktigades idag för första gången på 16 år... Det var endast några simplare fel på den som jag kan åtgärda, förutom ett... eftersom jag inte har någon större vana att meka just motorer.
CO-halten var 7,1 och så hög ska den inte vara. Motorn går jättefint - inga höga varv eller så. Dock så verkar den dra massor utav bensin (väldigt mycket), den är väldigt råstark - startar lätt på 2:an :lol:
Olja och tändstift är bytt och luftfiltret är riktigt fräscht.
Har testat att spruta lite startgas vid slanganslutningar och insugsslangarna - inget tyder på tjuvluft nånstans.
Testade att lossa vacuumslangen som går från styrtryckventilen till insuget - motorn varvar upp (får fetare blandning) och när jag sätter tillbaks den så varvar den ned. Kan tillägga att motorn aldrig har blivit sur eller så.
Ingen bränsleledning läcker, då tanken har tagits bort och rensats från skräp för en tid sedan och samtidigt kontrollerades ledningarna.
Jag tog också en titt på kallstartventilen för att se om den läcker men när jag lossat den och aktiverat pumpen så kom ingen bensin alls.
Så vad kan göra att CO-halten är så hög? - Kan man ställa in det själv? (känns som om man behöver en CO-meter)
Om den får för mycket bensin - vad beror det på? ??:-/
Bilar jag har nu: Volvo 264 GLE -79 ' 245 GL -84 ' 244 GLT -84, 245 GL -87 ' 244 GLT -88 ' 245 GLT -91
Sålda/skrotade: 244 GL Blackline -88 ' 245 GL -88 ' 244 GL -90 ' 244 GL -88
Sålda/skrotade: 244 GL Blackline -88 ' 245 GL -88 ' 244 GL -90 ' 244 GL -88