NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OttossonV50
#542994
Snälla hjälp mig Då jag tröttnat på volvo kalmar och deras verstadsversamhet.
Haft bilen inne på felsökning då jag inte klarade ut det själv.
Får felkod "Höger temperaturspjällmotor ingen kommunikation" Jag hade bytt motorn dock till en begagnad men inte fått hop de. Mätt upp så det finns ström fram, Killen felsöker och kommer fram till att felet måste ligga innan motorn. dvs kablage styrbox....
In på felsök en gång till och då provas det med en helt ny motor dock utan resultat ( varför vet jag inte då felet låg inna motorn???) Dom vill inte köpa hem en box utan va säkra på de är den som är felet och då vill dom ha mer pengar.
Fick först fast pris på felsöknin 795kr. Sen hitta dom inget.. då ökade de till 1695kr. Hitta inget nu heller... Nu vill dom ha nästan 4800kr för felsökning... SJUKT!!

Tror ni det är boxen de är fel på? Kan jag byta själv och se om min felkod försvinner? sen låta dom kalibrera skiten efteråt eller måste dom "gifta" in den andra boxen?? funderar på köpa en begagnad isf....

Snälla hjälp mig....
av Psyko
#544934
Det enda sättet att lösa problemet på din ac är att mäta sig fram till
felet. Spjällmotorerna är indelade i 2 zoner med LIN kommunikation till varje zon.
Har du ett fel i LIN 1 kommer ingen av dessa spjällmotorer fungera innan man åtgärdat felet.
När man väl lagat felet måste systemet identifiera och kalibrera nätets enheter innan det kommer
fungera.

Har du bytt styrenheten bör den mjukvaruladdas och enheterna på nätet måste identifieras och
kalibreras innan man kan avgöra om det är rätt eller fel

Mitt råd är att lämna in bilen till en auktoriserad verkstad för att felsöka.
#544998
Psyko skrev:Det enda sättet att lösa problemet på din ac är att mäta sig fram till
felet. Spjällmotorerna är indelade i 2 zoner med LIN kommunikation till varje zon.
Har du ett fel i LIN 1 kommer ingen av dessa spjällmotorer fungera innan man åtgärdat felet.
När man väl lagat felet måste systemet identifiera och kalibrera nätets enheter innan det kommer
fungera.

Har du bytt styrenheten bör den mjukvaruladdas och enheterna på nätet måste identifieras och
kalibreras innan man kan avgöra om det är rätt eller fel

Mitt råd är att lämna in bilen till en auktoriserad verkstad för att felsöka.
Måste tyvärr rätta dig där. Legat hela källen och letat och nu lagat felet med. Nått fel vart det på min gamla styrenhet men huvudfelet vart jordningen till den spjällmotorn.
CCM ligger som en slav kan man säga under ECM . Och den kommer fungera som vanligt. vilket den också gör. det jag kommer behöva göra dock är en kalibrering av motorerna. Då dom kanske inte funkar 100%. Men just nu är det inga problem gå från iskallt i bilen till jättevarmt, så så väldigt fel ligger inte mina iaf. Mina övriga motorer som ligger i samma LIN. I mitt fall LIN 2 fungerad alldeles utmärkt utan denna tempspjällmotor. Alla funktioner funkade och heller inga felkoder.
Så min lagning bestod av en bit kabel från tempspjällmotorn till nästa motor bara.... Funkar kanon.. Kört 30min med bilen och inga felkoder än iaf...
av Psyko
#545291
CCM är ingen slav under ECM. Båda är nätverksenheter fast på olika del av nätet. ECM på höghastighetsnätet och CCM på låghastighetsnätet. Har du bytt CCM "bör" du ladda mjukvara i den för att allt verkligen ska fungera och kommunicera på rätt sätt,du behöver även göra det för att inte få framtida problem ifall något annat på lågsidan måste bytas ut i framtiden.Då kommer det eventuellt inte gå att ladda den nya enheten eftersom Vital känner att artnr/serienr på dom monterade enheterna inte är rätt mot lagrade i Vital.

Men det var ju bra att du hittade felet ;-)
#545508
Psyko skrev:CCM är ingen slav under ECM. Båda är nätverksenheter fast på olika del av nätet. ECM på höghastighetsnätet och CCM på låghastighetsnätet. Har du bytt CCM "bör" du ladda mjukvara i den för att allt verkligen ska fungera och kommunicera på rätt sätt,du behöver även göra det för att inte få framtida problem ifall något annat på lågsidan måste bytas ut i framtiden.Då kommer det eventuellt inte gå att ladda den nya enheten eftersom Vital känner att artnr/serienr på dom monterade enheterna inte är rätt mot lagrade i Vital.

Men det var ju bra att du hittade felet ;-)
Okej. Då lurade dom mig på volvo, för de var dom som sa detta till mig. Min nya CCM hade iaf samma nummer som min gamla.
Jag får i vilket fall som helst inte upp några nya felkoder. Men får väl ta mig en tripp till volvo och lägga in ny mjukvara... Just in case.....
av Psyko
#545834
OttossonV50 skrev:
Psyko skrev:CCM är ingen slav under ECM. Båda är nätverksenheter fast på olika del av nätet. ECM på höghastighetsnätet och CCM på låghastighetsnätet. Har du bytt CCM "bör" du ladda mjukvara i den för att allt verkligen ska fungera och kommunicera på rätt sätt,du behöver även göra det för att inte få framtida problem ifall något annat på lågsidan måste bytas ut i framtiden.Då kommer det eventuellt inte gå att ladda den nya enheten eftersom Vital känner att artnr/serienr på dom monterade enheterna inte är rätt mot lagrade i Vital.

Men det var ju bra att du hittade felet ;-)
Okej. Då lurade dom mig på volvo, för de var dom som sa detta till mig. Min nya CCM hade iaf samma nummer som min gamla.
Jag får i vilket fall som helst inte upp några nya felkoder. Men får väl ta mig en tripp till volvo och lägga in ny mjukvara... Just in case.....
Samma nr men inte säkert att den har samma parametrar programerade via mjukvaran.
Att du inte får upp några felkoder beror på att du har lagat felet och att CCM redan har en mjukvara i sig eftersom den är
laddad (fast för en annan bil)
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]