Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Den där termiska säkringen som sitter under handskfacket ihop med motstånden osv, måste man ha en sådan? Känns som att en vanlig bilsäkring i hållare skulle funka lika bra om man bara vet storleken?
av tuxedo
Funktionsmässigt kan du ej ersätta en termisk säkring med en vanlig bilsäkring.
Då kan du lika bra bygla över säkringen med en tråd.
Den termiska säkringen ska skydda just det som den heter, mot övertemperatur runt motstånden.
Det blir ganska varmt runt dom.
Högsta hastigheten är f.ö. kopplad förbi termosäkringen eftersom inga motstånd är inkopplade på högsta hastigheten.

Alltså vill du ha det skydd mot överhettning som den termiska säkringen är till för måste du ersätta den med en ny orginalsäkring från Volvo.

//tuxedo
av Tartryffel
Den finns tydligen på Elfa för 30 kr också så den vägen kan man ju gå.

Hur som helst, alla säkringar löser ju ut av värme, även en vanlig bilsäkring. Tråden smälter av att strömmen blir för hög och att resistansen därmed utvecklar för mycket värme. Däremot är ju en bilsäkring specad i ampere och inte temp.

Det går ju att räkna fram. Alternativt mäter man strömmen med fläkten på ettan (störst motstånd) och sätter dit en säkring specad för lite högre ström än så.
Användarvisningsbild
av emwtur
Tartryffel skrev:Alternativt mäter man strömmen med fläkten på ettan (störst motstånd) och sätter dit en säkring specad för lite högre ström än så.
då lär ju säkringen gå när man sätter på läge 2 ?

köp en termosäkring på elfa och sätt dit med sockerbitar så bränner du inte säkringen när du löder dit den :-)
/emwtur
Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]