- mån 20 jun 2011, 12:49
#540359
Tack för ett utomordentligt fint forum! Jag har fått mycket hjälp av de gamla trådarna i felsökning på min nyförvärvade V40, 1.8
Jag var och bytte olja + filter i bilen för ett slag sedan. Jag har sedan tidigare uppmärksammat ett märkligt ljud vid gas, vilket avtar vid 3-4000 varv (ej turbo). Nu såg jag att flexrören som ansluter till grenröret är slut och läcker. Det är inget fel på katalysatorn i övrigt (ej rost) och jag undrar således om det går att byta den främre delen (flexrören) och på så sätt komma lite billigare undan (ny kat kostar mellan 3-5000 kr).
Är det någon som har erfarenhet av att byta enbart flexrören, eller är det kanske billigare att ge efter och köpa en ny katalysator?
Jag är ingen vidare mekare själv men jag brukar anlita en firma som brukar fixa det mesta. Ibland förser jag dem också med delar för att hålla nere kostnaderna och spara tid.
Klicka på länken för en bild på katalysatorn
http://www.skruvat.se/Katalysator-P21565.aspx
Jag var och bytte olja + filter i bilen för ett slag sedan. Jag har sedan tidigare uppmärksammat ett märkligt ljud vid gas, vilket avtar vid 3-4000 varv (ej turbo). Nu såg jag att flexrören som ansluter till grenröret är slut och läcker. Det är inget fel på katalysatorn i övrigt (ej rost) och jag undrar således om det går att byta den främre delen (flexrören) och på så sätt komma lite billigare undan (ny kat kostar mellan 3-5000 kr).
Är det någon som har erfarenhet av att byta enbart flexrören, eller är det kanske billigare att ge efter och köpa en ny katalysator?
Jag är ingen vidare mekare själv men jag brukar anlita en firma som brukar fixa det mesta. Ibland förser jag dem också med delar för att hålla nere kostnaderna och spara tid.
Klicka på länken för en bild på katalysatorn
http://www.skruvat.se/Katalysator-P21565.aspx