jag kanske kulle ha låtit bli att skriva 0.7l/mil och bara nöja med 0.5 l/mil...
dock räknade jag grovt här med 1 kWh mekanisk kraft per liter soppa när motorn går lätt lastad och därmed låg verkningsgrad (ca 10% för en bensinmotor) och då en AC kan ta uppemot 5 kW i belastning en riktig het dag med alla fläktar på för fullt så skulle det inte förvåna mig om bensinmotorn vill ha 5 liter i timmen mer i för att driva AC-n med hjälputrustning.
Dock, en bil som rullar på plan väg i hundra knutar drar inte så förskräckligt med kraft, en motorcyckel går förmodligen tyngre då den har mycket sämre CV-värde
sedan beror det lite om man menar tomgångs (kö) kW eller körnings-kW
Men att AC går väldigt tungt vid väldigt varm väder går att hitta många källor som bekräftar.
Mer detaljerat om vad de olika 'utgiftsposterna' effektmässigt ligger kan man se i
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=48 med värden tagen från en rapport skriven av Sanden (kompressortillverkare för bilar)
och det som springer iväg är hjälpsystemets effektförbrukning (fläktar) i kombination med en bilgenerator som sällan är över 50% verkningsgrad viket gör att det kan bli förvånansvärd stor post bara för för hjälpsystemen när dessa går med max. ventilationsfläktar och kondensorfläktar på max drar mycket ström - prova själv med en tångampere-meter på din bil - bli inte förvånad om det når 30 Ampere bara för kupefläkten när den går på max., och sedan lika mycket på kondensorfläkten när den är på högsta hastigheten...
på större bilar så kan kompressorn ensam dra 7 hästar (~5 kW) en tokhet dag - medans i rapporten och min uträkning så är 5 kW (~7 hästar) den beräknade sammanlagda förbrukningen inkl. fläktar etc.