Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 1bilar
Hej!

Kanske en dum fråga!! men i alla fall!
har användandet av AC klimatanläggning
något med bensinförbrukning att göra???
Användarvisningsbild
av Nexus
jo du får en ökad bensinförbrukning med ac på. Tror man sägar dryga dl milen?
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: justerat rubriken
Användarvisningsbild
av CarMan
Drar e luft/luftvärmepum eller AC du har till huset ström?
Användarvisningsbild
av pang58
räkna med några centiliter per mil... men räknar man kostnader på att reparera ac för att slangar och packningar torkat ut p.g.a. att man inte kört med ac blir det nog dyrare än att köra med ac'n på.
av xxargs
en stekhett varm bil så kan AC med alla fläktar på max dra 5 kW från motorn och det skulle motsvar 0.5-0.7 liter milen i extra bränsle vid 100 kmh

nu går det sällan så tungt i normaldrift efter att bilen fått mer rimlig temperatur och förbrukningen ligger kanske lite under 1 kW i genomsnitt - vilket bruka ge mellan 0.08 - 0.12 Liter milen i extra förbrukning beroende på hur stor bil.

AC är en energiintensiv sysselsättning och kostar bränsle.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min kondensor pajjade för några veckor sedan så jag har kört med ac'n avstängd tills igår när jag fick den bytt. Jag har upplevt en märkbar skillnad vad det gäller besinförbrukningen. ~0,1 L mindre per mil.

Men nu är det svalt och skönt igen:)

/Martin
Användarvisningsbild
av gurrish
Om man försöker att matcha utetemepraturen ganska väl! Föreställer jag mig att extraförbrukningen blir mindre.
Användarvisningsbild
av Mabuse
xxargs skrev:en stekhett varm bil så kan AC med alla fläktar på max dra 5 kW från motorn och det skulle motsvar 0.5-0.7 liter milen i extra bränsle vid 100 kmh

nu går det sällan så tungt i normaldrift efter att bilen fått mer rimlig temperatur och förbrukningen ligger kanske lite under 1 kW i genomsnitt - vilket bruka ge mellan 0.08 - 0.12 Liter milen i extra förbrukning beroende på hur stor bil.
Jag tycker siffrorna i övre stycket känns en aning överdrivet. Om merförbrukningen från ACn skulle motsvara ungefär samma förbrukning som ~100km/h utan AC, skulle det betyda att bilen inte utnyttjar mer än 7-8hk för att hålla hastigheten; rull- och luftmotstånd. Jag köper inte det.
Varifrån kommer siffrorna?

:?:
av xxargs
jag kanske kulle ha låtit bli att skriva 0.7l/mil och bara nöja med 0.5 l/mil...
dock räknade jag grovt här med 1 kWh mekanisk kraft per liter soppa när motorn går lätt lastad och därmed låg verkningsgrad (ca 10% för en bensinmotor) och då en AC kan ta uppemot 5 kW i belastning en riktig het dag med alla fläktar på för fullt så skulle det inte förvåna mig om bensinmotorn vill ha 5 liter i timmen mer i för att driva AC-n med hjälputrustning.

Dock, en bil som rullar på plan väg i hundra knutar drar inte så förskräckligt med kraft, en motorcyckel går förmodligen tyngre då den har mycket sämre CV-värde

sedan beror det lite om man menar tomgångs (kö) kW eller körnings-kW

Men att AC går väldigt tungt vid väldigt varm väder går att hitta många källor som bekräftar.

Mer detaljerat om vad de olika 'utgiftsposterna' effektmässigt ligger kan man se i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=48 med värden tagen från en rapport skriven av Sanden (kompressortillverkare för bilar)

och det som springer iväg är hjälpsystemets effektförbrukning (fläktar) i kombination med en bilgenerator som sällan är över 50% verkningsgrad viket gör att det kan bli förvånansvärd stor post bara för för hjälpsystemen när dessa går med max. ventilationsfläktar och kondensorfläktar på max drar mycket ström - prova själv med en tångampere-meter på din bil - bli inte förvånad om det når 30 Ampere bara för kupefläkten när den går på max., och sedan lika mycket på kondensorfläkten när den är på högsta hastigheten...

på större bilar så kan kompressorn ensam dra 7 hästar (~5 kW) en tokhet dag - medans i rapporten och min uträkning så är 5 kW (~7 hästar) den beräknade sammanlagda förbrukningen inkl. fläktar etc.
av Kena
Lätt att kolla om man har ecc och färddator. Vrid färddatorn till momentanförbrukning och temp. vredet till blå. En raksträcka utan backe, riktigt varmt i cupen och sedan är det ju bara kolla på datorn vad den visar med och utan ac igång. Här i luleå regnar det idag så jag kan inte kolla.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]