Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min första riktiga seriösa post här... :)

Igår köpte jag en Volvo 245 GL från 1989. Bilen är lite av ett renoveringsobjekt och motorn startar inte på grund av kamremmen som har tackat för sig. Motorn är en B230F (17 000 mil bara!) och den lär visst gå runt vid startförsök. Eftersom batteriet är urladdat har jag inte kunnat prova detta. Enligt förre ägaren dog bara motorn under körning i villaområde. Hur stor risk är det att motorn har skurit? Insomnandet lär ha skett fridfullt och inte en massa skrammel/missljud. :???:
Skär gör motorn inte om en kamrem går sönder, det som händer på andra bilmodeller och volvos 16vent är att ventilerna och kolvar möts och det räker att motorn går på tomgång och remmen går av så är det färdigkört. Motorn kan delvis gå runt men det startar inte.

Det du måste göra är att vrida vevaxel, kam, och agregataxeln till fördelaren rätt... SEN kan du "hänga på" en rem som nån skrev :wink:
Det är vanligt att man byter spännrullen samtidigt. Detta är kanske inget måste, men om remmen har hängt med i mer än 8000 mil sedan senaste bytet, så har rullen också fått tjänstgöra sin tid.
8000 mil är bytersintervallet för en rem. Skriv upp mätarställningen när du har bytt och spara uppgiften tillsammans med bilen. Du själv och eventuellt en senare ägare har glädje och nytta av uppgiften.
Jag köpte en gammal 245 a där kamremmen hade gått av. Remmen hade monterats fel 180 grader men motorn gick trots det ganska bra. Den "sköt" riktigt ordentliga avgasknallar emellanåt... det var så jag började fundera vad som var fel. Ganska märkligt. När jag nu skriver detta så undrar jag om jag kommer ihåg rätt... :) Jag lagade mycket rost och bytte växellåda - använde den mycket tills jag gav bort den till en kompis. Och den upplevde många äventyr, stals flera ggr men kom alltid tillbaka, hamnade i diket men kom på rätt köl igen. 245 är präktiga bilar!
Det enda som kan ha skurit är möjligtvis kamaxeln men det gör den inte för att remmen har gått utan tvärt om remmen smäller av om kamaxeln skär. (dum förklaring!?) Det jag ville säga var att de som inte bryr sig om att byta olja på 4-5-6tusen mil får problem med koks i motorn och det första stället det täpper igen brukar vara oljekanalerna till kammen, denna skär och tar tvärstopp och remmen går av. Normalt sätt smäller remmen av pga. ålder och då händer aldrig nånting med ventiler och annant på 230 motorn förutom på k-modellen som någon nämnde.
Igår monterades en ny kamrem och motorn startade på första försöket utan minsta harkling! :D Tack för alla tips! Nu blir det till att lägga upp lite bilder på bilen under lämplig forumkategori.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]