Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hejs!

Har köpt mig en 740 GL -89 med 9300 ärliga mil på mätaren (all dokumentation finns).
Bilen är i mkt bra skick, kaross o chassi m.m. En ägare som sedan -93 är delvis handikappad och som körde ngr hundra mil per år. Omfattande dokumentation och noga servad, rostskyddad m.m.

Men då var det då kommentaren från kompisen som sa att B230K motorn är bara skit. Faktum är att den går lite ryckigt ibland vid 1/4 tank samt när bilen gått långt på landsväg o ibland vid start är den dålig på gasrespons. Bilen har automat skall tilläggas.

Är denna motor så kass? Är det "bara" förgasaren eller? Bilen har dispens att slippa ha katalysator (ägdes av Volvochef).

/S
Användarvisningsbild
av päpplet
fanns ens B230K på 89 års modeller? Den fungerar väl bra så länge som den fungerar men sen är den inte så kul att felsöka
av Johnnie
Jag har en sån, men den är tyvvärr avställd nu pga rost. :(
Motorn går ganska tyst och drar inte så mycket bensin. :)
Det enda negativa som jag ser det är väl att den pajar om kamremmen går av, så ha koll på den och spännaren.
Innan man startar ska man väl trycka ner gaspedalen 2 gånger, nån automatchok tror jag?
Det finns massor av vakuumslangar, men dom är ju lätta att kontrollera om det skulle vara nåt problem.
Att den rycker lite under 1/4 tank kanske beror på tankarmaturen? :???:
av rd350
Är det en 230k är det ingen 89a...Sista årsmodellen var 88 utan kat. För övrigt var den bättre än sitt ryckte, men med Volvomått mätt var inte driftsäkerheten den bästa! Rätt justerad förgasare så gick dom billigt och var ganska pigga.
av rd350
Möjligt att det är en 88b, som fanns som tidiga 89or allt för nån skatterabatt för bilar med katalysator som försvann efter 88årsmodell. Lite kohandel där!
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]