Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945enklenod
Hejsan alla Volvo ägare!

Jag har länge tänkt att byta motor i min Volvo 945 lätt trycks-turbo års modell 97. Motor original: b230fk
Har svårt o bestämma mig vilken motor jag i såna fall ska slänga i. Bilen har gått 44 600 mil och kompet på 2 cylindrar är 8,2 och de andra 2 cylindrarna har 9. Dock så är det bara på ett ungefär. Har inga dåliga avgasvärden så, så dålig kan ju inte motorn va? (de knackar dock lite i toppen)

Alt 1. Byta motor till en som har gått ca 20 000 mil, då vill man ju helst också byta turbon för den har gått lika långt som den gamla motorn (den som sitter i)

Alt 2. Byta till b230f/b230d dock så lär man ju fixa lite med elektroniken? Eftersom de motorerna inte har turbo osv (varför ingen turbo motor? försöka dra ner bränsle förbrukningen en aning hade jag tänkt)

Vad ska jag göra? :P
Verkar som att jag inte blir av med bilen på blocket heller så då har jag den kvar!

Tacksam för seriösa svar!

// Rickard
av tuxedo
Jag kan inte råda dej hur du ska göra, men är det bara kompet du är fundersam på så behöver ju inte orsaken till det ligga i cylindrarna.
Det är nog troligare att det är någon ventil som inte tätar, du har ju ochså lite knack i toppen säger du.

I ditt ställe skulle jag köpa en topp på en bildemontering och byta bara den.
Och din gamla topp går ju att renovera och är då säljbar om du inte vill ha den kvar som reserv.

Ett test du kan göra är att spruta in lite motorolja i tändstiftshålen och göra om komptestet.
Är kompet då oförändrat är det med största sannolikhet ventilerna som inte är täta.
Har du kollat ventilspelet?

//tuxedo.
av 945enklenod
tuxedo skrev:Jag kan inte råda dej hur du ska göra, men är det bara kompet du är fundersam på så behöver ju inte orsaken till det ligga i cylindrarna.
Det är nog troligare att det är någon ventil som inte tätar, du har ju ochså lite knack i toppen säger du.

I ditt ställe skulle jag köpa en topp på en bildemontering och byta bara den.
Och din gamla topp går ju att renovera och är då säljbar om du inte vill ha den kvar som reserv.

Ett test du kan göra är att spruta in lite motorolja i tändstiftshålen och göra om komptestet.
Är kompet då oförändrat är det med största sannolikhet ventilerna som inte är täta.
Har du kollat ventilspelet?

//tuxedo.
Jo de knackar lite ifrån toppen. Ja min farsa påstår att de inte så stort ventil spel, ska dock kolla ventil spelet själv. Kan ju berätta att den har aldrig blivit ventil justerad. De som gör att jag också vill byta motor är att den är otroligt slö. Turbon misstänker jag och eller motorn isäg.
av tuxedo
Ja är ventilspelet noll då kan ju ventilen ej täta.
Det kan ju finnas många orsaker till att motorn är slö, behöver ej bero på att den är sliten.

//tuxedo
av 945enklenod
tuxedo skrev:Ja är ventilspelet noll då kan ju ventilen ej täta.
Det kan ju finnas många orsaker till att motorn är slö, behöver ej bero på att den är sliten.

//tuxedo

Ja de lär ju inte va för stort.

Nä precis motorn är inte riktigt inkörd än, den har ju bara gått 44 600 mil :D
av 945enklenod
Oscarr skrev:Så länge den inte känns helt orkeslös och går dåligt så hade inte jag bekymrat mig med motorbyte. =)

De är massa små saker som hör till motor,växellåda osv

Knackningar som man hör (ifrån toppen)
Kopplingen känns svampig (tryckplatta och lammell har aldrig blivit bytt) kan ju vara dax, men huvudcylindern kan ju vara dålig den med.
slö som jag nämnde tidigare.

Jag ska troligtvis pendla med min klenod, så jag vill kunna lita på att den inte rasar ^^
Ska kolla ventilerna inom kort.
Värde på på min V60

Precis som Lövet skrev. skroten? verkligen in[…]

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]