Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Sitter o funderar om man ska lämna in bilen på lackskydds behandling.

Eller ska man kosta på maskin köra cleaner och bara polish , eller blir det bort kastat.

Vad blir skillnaden. att man får polera oftare?
Hört att lackskydd konservering tror jag det hette, håller i 18månader.

Förra bilen jag hade tvätta jag bara o körde på poleringsvax. de vart kanon bra..

Nu när man har något nyare bil tänkte jag att bilen ska få sig lite vård, tänkte mig tvätt noga, sen cleaner med maskin, o sen polish.
Frågan är kommer detta sitta kvar på bilen eller vax bättre alternativ?

Eller ska man sluta snåla o lämna in bilen?
av NiKeMaN
En bilrekond gör man normalt sett inte bara för att få vax över lacken.... Vid varje tvätt du gör, så får man små mikro-repor i lacken, i folkmun kallade för tvättrepor. Dessa ger ett skimrigt sken över bilen i belysningen eller i solsken. Även vi som är sanna tvätt och poler-entusiaster får dessa tvättrepor - även om man lyckas undvika många genom att tvätta enligt vissa mönster / scheman.

Anyway. Ja, jag tycker det helt klart är värt att lämna in bilen på en lackbehandling. Om du ska försöka dig på att få ett bra resultat själv, så behöver du handla material för 1000-1500 och dessutom avsätta en hel del massa timmar, både för att först läsa på internet hur du går till väga - men även för själva arbetet. Känner du att du har detta intresse så fine - då är det bara att sätta fart!

Om du väljer att lämna in bilen, så rekommenderar jag en lackförsegling hos någon som du vet eller har hört gör ett bra resultat. Att bara lämna in bilen på polering och vaxning gör att du får ett resultat som sträcker sig ett knappt halvår framöver. Sen är vaxets effekt och skydd borta.

Om du väljer att göra det själv, så går det VÄLDIGT kortfattat till såhär:
Handla:
Polermaskin (Clas Olsson eller Biltema. Dubbeltrissig oscillerande)
Polertrissor 6st
Grov-polermedel
mildare polermedel
vax eller lackförsegling
Ett gäng microfiberdukar
Ett rejält avfettningsmedel
Ett bra schampoo

Medlen du kan handla på lokala macken är SKRÄP. Sonax, TurtleWax, OKQ8's egna och allt dom säljer.

Först avfettar du bilen noga. Sköljer sedan med högtryck.
Sedan ska bilen schamponeras noga och sedan sköljas av.
Till sist ska du torka bilen.

Sedan ska bilen grovpoleras, för att sedan finpoleras och till sist applicera vaxet eller lackförseglingen som ska härda en liten tid.

Typ.
Det finns MASSOR att utveckla om du vill ge dig in i detta. En rekommendation om du vill göra det själv är att läsa på bilvårdsforumet på ProRecond.se där du även kan handla riktigt bra produkter.
Kan även tipsa om http://bilvardsforum.se/forum.php där flera åf's även huserar samt en hel del kunnigt folk så kolla in bägge två.

Sen vet jag inte om jag håller med om att mackmedlen är rent skräp men det finns för ändamålet bättre medel allt beroende på hur mycket jobb och pengar man vill lägga ner samt vilket slutresultat som önskas. :)

Men med en dubbeltrissa från t ex Biltema eller Clas Ohlson så kan man få bra resultat, ett tips vad gäller de maskinerna är att dubbelkolla så att motvikterna sitter rätt för att minimera vibrationerna, finns en tråd om det på forumet i början av detta inlägg.

Själv så började jag med en billigare dubbeltrissemaskin och fick ett helt ok resultat, har dock köpt en roterande med enkeltrissa nu för att kunna klippa repor lättare.
Gud vad mycket hjälp:)

Men tänkte bara tvätta bilen nu då, o sen polera o vaxa
även om det räcker ett halv år så kan jag göra om det

1# avfettning
2# tvätta bilen med bil schampoo 2 gånger
3# torka bilen ren.
4# polera med cleaner
5# sen finare polish
6# sen Vax
Klar

Om jag gör så här funkar det. för ett bra resultat?

Den maskinen från biltema med dubbel ronder funkar bra?

medel trodde Sonax var ett bra val av medel..
Vad rekommenderar ni för sort? för tvätt,vax och polering?
O jo jag läst en del men blir så osäker, frågar man på en bilfirma så säger dom lämna in, för bästa resultat. Känns dock lite som dom vill tjäna pengar...
Vad vinner man mest på.. en dubbel rondell maskin eller en sån som ser ut som en vinkel slip.
Fatta som att den dubbel rondell maskin går o polera med samt lägga ut vax?

Men den vinkel slip typen är mer för polera. ej för o lägga ut vax?
Kolla på youtube filmer där kör ju alla verkar det som med vinkelslip typen även med vax men de kanske är fel?
Eller har jag fatta helt fel?

Om man nu vill spara pengar och det skulle funka med dubbel rondell för polering samt vaxning..

Såg också en del vax skulle bara läggas på med hand kraft.. kan ju vara ett alternativ.

Är helt lost vad man ska köpa för o få det rätt. Visst kan man läsa.. men olika sidor säger ju mesta dels sin produkt.
Är på amatör nivå så känns som mekonomens bil shampoo urval får duga.
De med roterande enkeltrissa används vanligtvis för ren avverkning och grovpolering, blir lätt rosor efter en enkeltrissa så det enklaste är att gå på med en dubbeltrissa de två sista alternativt sista steget beroende på hur många steg man kör. Det finns ju vinkelslipsmodeller som är oscillerande också som väl egentligen kan ersätta bägge maskinerna.
Ska du ha en som ser ut som en vinkelslip så blir det helt klart dyrare, de enkeltrissemaskiner som finns på Bilema osv är i regel för klena. Finns en AEG för 2-2500:- som fungerar helt ok.

Men rent kostnadsmässigt så vinner du ju ofantligt mycket jämfört med att köra för hand med att köpa en dubbeltrissemaskin från t ex Biltema eller Classe O, på Min Volvo-sidan såg det även ut som att Volvo kör en drive på Lahegas dubbeltrissemaskin.
Köp till optipads och några skumtrissor samt vettiga medel i liknande varianter som Nikeman skrev här ovan så kommer du långt, var så jag började och det fungerar bra även om man får köra lite mer för att få bort repor än med en roterande. Personligen gillar jag Menzernas medel, lättjobbade och ger ett bra resultat. :)
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.
XC90_Executive skrev:Menzerna Power Finish och Super Finish är riktigt feta och fina att köra med.

En mussepiggmaskin och några bra trissor kan göra underverk!
Menzerna Power Finish och Super Finish har titta på dessa men vad är den stora skillnaden från typ Sonax eller Turtle wax.
För priset är väldigt stor skillnad på.

Ser också många köper shampoo, avfettning, polering, vax från biltema.. o kör med deras poler maskin.. och får kanon resultat.. samt då för en bra peng.
Biltema sakerna kanske inte är helt fel o jobba med?
Jag har länge vart imot biltema men kanske dags o sluta med det:)

Någon som kör på biltemas medel. o Kan kommentera deras prylar.
Menzerna Power Finish och Super Finish har titta på dessa men vad är den stora skillnaden från typ Sonax eller Turtle wax.
Som natt & dag skulle jag påstå....om du inte menar deras proffsgrejor som är nästan omöjliga att hitta och kostar lika mycket som Menzerna.. Menzerna finns dessutom i småflaskor om man så önskar..

Biltemas dubbelhövdade polermaskin är kalasbra, och många av deras deras kemikalier är också oftast bra och billiga. Tyvärr har dom inte användara polertrissor till sina egna maskiner... Polermedel har dom mig veterligen inget värt namnet och deras vaxer är bara hyfsade. Schampona kan gå an, men är så svagt koncentrerade att det inte blir sådär jättebilligt i slutändan. Så kort och gott, det är lite blandat..

/Thomas

Är extremt trångt med icn på plat[…]

Detta låter precis som en V50 jag felsö[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Hej, Jag behöver forumets hjälp. Jag f&[…]

Tack för all uppmärksamhet och kunskap i[…]