Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vivvi
#528453
Hejsan

Har för hög HC halt på tomgång på min S40 1.8i, GDI motorn, årsmodell 2000.
Efter 1:a kontrollbes.

CO 0.1 (0.5) HC 260 (100)
CO 2500 0.2 (0.3) Lambda 1.00 (0.96-1.04)

Åtgärd blev då oljebyte, nytt oljefilter, 1 flaska k-sprit samt lite bensinbooster från mekonomen i
tanken.

Idag gjordes efterbesiktning :(

CO 0.0 (0.5) HC 272(100)

Efter åtgärderna verkar mitt HC värde ha blivit högre på tomgång.

Jag funderar på om jag ska lämna in bilen på Volvo Bil eller annan billigare verkstad.
Volvo Bil tar 1800 kronor för felsökning, fast då vet de inte vad de hittar eller om de
hittar ngt och någon reperation eller åtgärd ingår inte.
Mitt andra alternativ är att anlita ej märkesverkstad.

Är det någon som har haft liknande problem? Hur löste ni detta?

//Vivvi
av vivvi
#528703
Det var ju ingen munter läsning, det framgår ju tyvärr som vanligt inte hur det löste sig.
Jag har beställt tid idag och varit och pratat med en sk "personlig verkstadstekniker" på Volvo Bil.
Det kan vara allt möjligt sa han, luftläckagage etc, visst hade de sett problemet förut enligt honom. En åtgärd kan
vara nytt topplock. Det är inget jag kommer acceptera, då kan jag lika väl köpa nya bil. De har väl andra verktyg för felsökning så jag får väl börja med det. Det här med hög HC halt kan nog dock bli en dyr historia.
Hade ingen aning om att det var dem svenska bensinen med etanol som gjorde den så sotig.
Konstigt att man här och där ser rekommendation att tanka med 50% etanol för att få ner HC halten, borde
ju snarare höja HC:n i så fall, tur man inte testade det då.

//Viveca
av jece
#528724
Var det första eller andra mätningen som du fick höga HC-värdet? Personligen så vet jag att om inte första mätningen ger godkända värden,så ska besiktningstekniker göra en andra mätning EFTER att han har kört ett varv med bilen och HELST ska han köra och bromsa samtidigt ,så att motortempen stiger ordentlig.Jag har mätt bilar med över 200 i HC i första mätnigen och efter provkörning så hamna det kring 50.
av vivvi
#528758
På den första besiktningen gjorde han faktiskt 2 tester och körde runt lite, så jag antar det var det
sista värdet. Tyvärr hade jag ju då stått still med bilen i 30 minuter.
Inför den 2:a besiktningen körde jag omkring lite i 25min innan jag kom in till SBP för att den skulle vara varm,
fick vänta i 5 min bara.
Men vid den 2:a ombesiktningen gjordes bara 1 enda test och han brydde sig inte om att köra bilen ngt eller
att utföra ngn 2:a mätning, jag var nog sista kund för de stängde precis när jag körde iväg så han hann väl inte,
fast det är nog inte troligt det skulle hjälpt.
av roberte
#529827
Har en 1,8 i också. Har inte haft problemmed HC halten, men fick tipset av en Mitsubishi mekaniker att lämna in bilen på blästring av insuget för att få bort allt sot. Har inte gjort det än eftersom mina HC värden är normala än så länge. Men ett starkt tips är att köra hårt ibland så man blåser rent. Inga segdragningar utan full gas och varva ut till 4-5000 varv.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]