BörjeC skrev:Instruktionerna och originalkablagen säger anslut bägge poler direkt till batteri. Säkert för att det är ända sättet att försäkra sig om att allt ska fungera oavsett skick på bil. Nu är den här bilen bra byggd med rejäla jordpunkter som nog borde fungera och då kanske man kanske hellre satsar på att koppla ihop ledarna för att öka arean. Lite mer area skadar aldrig, och ja, jag tror inte den fördragna tråden duger.
Enligt leverantören:
"Huvudskälet att dra både minus och plus till batteriet är att inte använda bilens tunnplåt som återledare. Dels är plåten en dålig ledare, dels ökar den korrosionen i bilen, den ligger ju i saltvatten en stor del av året.
De var enklare förr med "bara" 10 W på radiostationerna och mycket mer god
i jord på bilen. Idag med 110 - 25 Amp är chassit sämsta tänkbara ledare."
Men huvudfrågan kvarstår oavsett: hur routar jag genom torpeden?
Tyvärr kommer jag inte på något enkelt sätt att komma igenom torpeden. Någon annan på forumet har säkert något tips till dig. Innan du ger upp det befintliga kablaget vill jag ge dig följande kommentarer:
Leverantörens föreskrifter uppfattar jag som överdrivet försiktiga.
Jag antar att du menar 10-25 A? Jag håller inte med om att chassiet är sämsta tänkbara ledare för denna ström. Normalt kompenserar stålchassiets totala tvärssnittsarea skillnaden i specifik resistans mot en kopparledare med råge. Allt handlar om att skapa en bra minusförbindelse mot chassiet. Vid batteriet kan du säkert lita på den Volvo har gjort. Återstår endast att ordna en bra minusförbindelse i bagageutrymmet. Inget hindrar att du gör två parallella minusförbindelser till chassiet på varsitt ställe, då förbättrar du situationen markant. Så länge enda skälet till att dra separat minus är att minska risken för spänningsfall genom chassiet hade jag utan tvekan använt chassiet som återledare och använt den fördragna ledaren som plusmatning (du slipper ju då helt problemet med torpedväggen). Men leverantören kanske har andra argument som t.ex. störningar, etc.?
Kolla in det här från "Sharky" på garaget.org (inlägg #14):
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=31677
"Specifika resistansen för koppar är 0.017ohm/mm2/m@20 grader och specifika resistansen för härdat stål ligger runt 0,4ohm/mm2/m@20 grader.
Dvs 1 kvadrat koppartråd motsvarar ca 25 kvadrat plåt.
I en bilkaross har du normalt ca 0,7mm tjock plåt. Bilen är ca 1.70m bred, 1 m hög kaross, ca 50% av höjd utgörs av rutor.
Dvs karossen motsvarar ca 3000 kvadratmillimeter plåt vilket motsvarar en kopparkabel på runt 120 kvadratmillimeter.
Så om du drar en kopparkabel på ca 120kvadrat så motsvarar den resistansen i en bilkaross av plåt.
Detta förutsätter dock att kontaktytan i jordtaget mot bilplåten är stor, helst minst 20mm i diameter om det är mot plan plåt. Mot bultförband minst M10.
Detta beror på att omsluten yta närmast kontaktpunkten är tämligen liten och kan ge stor tillskottsresistans."