Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av df55
Fjädern (vänster fram) har gått av på bilen (V40 2,0T -01), vill såklart gärna komma undan så billigt som möjligt. Är inte tillräckligt kunnig för att byta fjädern själv, så det får bli ett dyrt verkstadsbesök. Har läst på lite om ämnet och ska nog byta båda fjädrarna fram samtidigt. Nu till frågorna:

- Såg att man kan köpa fjädrarna för 550 kr /styck på Skruvat. När jag ringde verkstaden sade de att det finns flera olika fjädrar att välja mellan. Vad är det för skillnad mellan dessa fjädrar?

- Fick en offert av samma verkstad (märkesverkstad) för bytet av båda fjädrarna. För arbetet skulle de ta 2900 kr + 900 kr/styck för fjädrarna. Känns ju ganska dyrt det här, men det är kanske så det kostar, någon som har någon erfarenhet?

- Har läst att det kan vara bra att göra en framhjulsinställning vid bytet av fjädrarna. Ratten är lite sned sedan tidigare och har funderat på att göra inställningen tidigare, men är det kanske något som bör göras nu vid bytet av fjädrarna?

Väldigt tacksam för svar!
av metalHJ
Vilka fjädrar du väljer beror helt och hållet på vilka krav på komfort och väghållning du har! Hårdare fjädrar klarar mer belastning men du får sämre komfort, mjuka tvärtom. Är det en gammal bil du bara använder som bruksbil/andrabil, eller har du krav på komfort?

Kolla på biltema om dom har till din bil (De brukar vara billigast till skaplig brukskvalité), medans fjädrarna på skruvat.se kanske håller lite bättre kvalité. Sen har du märkesfjädrar om du har krav på komfort och kvalité! Frågar du mig personligen, om det är en äldre bil du inte vill kosta på speciellt och som bara går som slit o släng/bruksbil skulle jag köra på biltema/skruvat.se fjädrar...

Kolla runt med flera verkstäder, för ett byte av fjädrar behövs det absolut inte vara någon specifik märkesverkstad!
av df55
Tackar för snabbt och bra svar! Blir nog att jag köper fjädrarna på skruvat och åker med dem till en verkstad. Hur är det med framvagnsinställningen vid bytet, behövs det?
av metalHJ
Allt är ju relativt! vill du slippa kostnaden för framvagnsinställning så skippar du det, det är inget livsviktigt. Men det kan bli på bekostnad av nya däck, då konsekvensen av en felinställd framvagn kan ge snedslitna däck.
Användarvisningsbild
av mrdan
Jag bytte runt om på min numera Kära V40 2.0T. :evil:
Gjorde jobbet själv och fram var det inget problem alls. Ganska lätt faktiskt. Var försiktig med komprimering av fjädern! och håll koll på hur det såg ut innan du demonterar fjädern från stötdämparen.
På Mekonomen sade de att: har du sänkt bil välj stötdämpare till sportchassi annars välj komfort.
Ska du byta bak, se till att inte ge upp, den nedre bulten satt som SATAN på min bil.
Byt själv om du har verktyg.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]