Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RickardM
Hej! Har som sagt en 960 -95:a som jag hade tänkt mig sätta ner en T5a i, men fått höra nu i efterhand att man inte kan regga med det? går tydligen bara på årsmodell 92 eller något sånt? någon som kan detta exakt? eller tips på hur jag ska få reda på detta?, kan man ringa bilprovningen?

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att ringa SBP och fråga kan nog vara det bästa då man för förmoda att dom vet vad som gäller.

Mvh GK
av styrbjorn
Som jag har förstått det så går det, men efter en viss årsmodell måste man bygga om mycket mer för att få igenom det.

Jag såg en annons nån gång på en reggad 960 T5 (eller om det var T6) av nya modellen så det går. men vet inte hur mycket jobb som krävs.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bilar som är reggade från och med 1/1 -93 är jäkligt svåra att byta motor lagligt i. Det går att få igenom, men det kräva at den byggs om så mycket att den räknas som ombyggt fordon. Dyrt och krångligt, men möjligt.

Många "S90 T5" är ju tidiga 940's i grunden för att det är mycket enklare att regga om en sådan och sen bygger man om dem till S90 utseende.
av RickardM
okej, då får det bli till att ringa på månag och kanske få ett dokument på vad som behövs göras, för har en hyffsad fräsch 960 och värdet går ju upp ofantligt mkt så frågan är ju om det är värt det, plus att det vore ett kul vinterprojekt (:

Men ringer på måndag och kollar vad dom säger också återkommer jag med svar för framtida frågor.

Tack för svaren (:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Du lär förbereda dig på att dem kommer att säga att du lär ta motorn helt i originalskick med tillhörande original motorstyrning och katalysator. Sen lär växellåda, bakaxel och gärna bromsar bytas ut till saker som inte sitter på bilen original.
av volvo944gl
på 960 95 sitter det väl större bromsar än på 940??
man får väl helt enkelt ta och byta ut alla bromsar mot typ s60 eller liknande?

Hej, har ett akut problem. XC90 D5 2019, 19400 mil[…]

Volvo car UX

Nu har jag fått in uppgraderingen och en sak[…]

Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]