Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccan92
heej!!

jag vet inte helt hur det funkar med NiRA till t.ex. 740 med t5a eller vanlig fk maskin.
men jag ska iaf sänka ner en t5a i min 740. och tänkte att elsystemet är ju lite halv pilligt..

men om man kör med ett NiRA, behöver jag fortfarande ha elsystemet från en 850? eller kopplar jag in
NiRA i orginal systemet i 740in ? eller hur funkar det?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Nu finns det ju 2 sidor på steken:

Ska du slakta en originalhärva så kan du ju glömma 740's originalhärva helt enkelt för att den är för 4 cylindrar och saknar utgångar för at´t kunna användas. Så en rensad 850-härva är ett måste om du vill basera det hela på en originalhärva. Nackdelen med originalhärvor är att dem är gamla och man kan få bekymmer när kablarna dras om. Dem kan ha blivit spröda av ålder och kan gå av bland annat. Sen kommer man ju ändå behöva ändra på längden på en del kablar och så för monteringens skull.

Eller så gör man en ny härva från grunden. Oavsett om man köper en färdig lpg härva eller bygger en egen från grunden så har man ju helt plötsligt möjligheten att dra kablarna som man vill i större utsträckning för en enklare och snyggare installation. Dessutom har man då fördelen av att jobba med friskt kablage och möjligheten att koppla in funktioner som originalhärvan saknar möjlighet till utn att behöva ett extra kablage och hålla på.

Men oavsett vilken väg man väljer så gäller det ju att man ser till att göra allt rätt. En bra installation som är rätt gjord garanterar funktion, en dålig installation garanterar fel, krångel och felsökningar som är allt annat än roliga.

Sen kan man ju diskutera om Nira är det vettigaste valet av styrsystem, finns ju en del andra alternativ som är värda att fundera på.
av maccan92
okeej.. hmm jaa då är det kanske smartast att göra en ny härva och koppla in saker som inte finns som du nämnde.

men är det bara "motor" elen då eller är det hela elsystemet i hela bilen?

och vilket styrsystem skulle du rekomendera då? :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är bara härvan till motorn man drar om. Nackdelen om man vill ta bort den gamla härvan är ju att i 740 så sitter motorhärvan och övriga kabelhärvan ihop.

Vilket system man väljer beror på en massa saker:

Kostnad: Vad har man råd med

Krav på funktioner: sekventiellt? seprata spolar? lunch? Och så vidare

Användarvänlighet: Vill man ha nåt som är enkelt eller står man ut med lite mer krångel som billigare system ofta innebär. Billigare system brukar kräva att man läser på en hel del, medans billiga system kan fixa en startmapp genom några menyval.

Sen lär man ju fundera på vad bekanta använder och vem som tänkt mappa den. För man stöter alltid på problem och då är det ju bra om känner folk som kör samma system som kan hjälpa till. Och sen så lär man ju tänka på att om man har bestämt att en viss person / firma ska mappa så lär man ju ha i bakhuvudet att dem inte kan med alla system.

Vilket system jag rekommenderar? Jag har ju köpt ett Autronic SM4 till min. Dyrt men förbaskat bra. Kikade på Nira först men vart direkt avrådd från det. Sen vad det nära att det vart ett VEMS som är billigt och bra men kräver en del kunskaper. Hade det inte varit för att jag vill kunna köra separat spolar så hade det blivit ett megasquirt, men jag tror det finns möjlighet nu att köra ett sånt på en femma med separata spolar. Sen finns det ju en hel del andra alternativ....
Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänst[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]

När är däcken tillverkade?