Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ljungbacken
Hej
Har en Volvo 740 GLE 1988 årsmodell med B230E motor i, den vill inte gå rent å är jätte svårstartad.
jag har bytt fördelare, rotor, fördelarlock, tändstift, tändkablar, tändspolen, bränsle pumparna, bränsle relä, bränsle fördelare.
har ställt tändningen. har kollat att kammen står rätt. det finns bränsle i bilen.
nån som har några idéer på vad som kan vara fel ?

MVH
Jonathan
av figge77
vet inte hur det är på B230E men på en F sitter det 2st. en givare till tempmätarn i instrumentpanelen och en givare till datorn som styr motorn, båda sitter skruvade i sidan på toppen under insuget. den längst bak är till datorn, ska inte vara några problem att få in armen under insuget och byta.

alltså den till datorn som skall bytas. om datorn får fel info om motorns temp kommer den vara svårstartad som fan och gå skit
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Går den dåligt kall men bra varm? Är den lättstartad varm?

Mvh GK
av Ljungbacken
gnestakalle skrev:Går den dåligt kall men bra varm? Är den lättstartad varm?

Mvh GK

den är svårt startad kall men den går att hålla igång när den är varm men är lika svår startad
av Ljungbacken
figge77 skrev:vet inte hur det är på B230E men på en F sitter det 2st. en givare till tempmätarn i instrumentpanelen och en givare till datorn som styr motorn, båda sitter skruvade i sidan på toppen under insuget. den längst bak är till datorn, ska inte vara några problem att få in armen under insuget och byta.

alltså den till datorn som skall bytas. om datorn får fel info om motorns temp kommer den vara svårstartad som fan och gå skit
*E-motorn är mekaniskt insprutning på som sköts via en bränsle fördelare (luftvåg mätare) och släpper in bränsle när ventilerna öppnar
å bränsle mängden justeras med vakuum sitter ingen dator på denna modellen. har redan letat efter den
av rd350
Står inget om du har kollat co-halten. E motorn går som en kratta om den drar tjuvluft vid insprutarna vilket de ofta (alltid) gör. Prova med att spruta startgas runt insprutarna när den går på tomgång, läcker den så byt de åtta tätningarna. Kolla även "gummibälgen" vid mängdmätaren. (ps. "Ljungbacken" är det från Eddie Meduza?)
av Ljungbacken
rd350 skrev:Står inget om du har kollat co-halten. E motorn går som en kratta om den drar tjuvluft vid insprutarna vilket de ofta (alltid) gör. Prova med att spruta startgas runt insprutarna när den går på tomgång, läcker den så byt de åtta tätningarna. Kolla även "gummibälgen" vid mängdmätaren. (ps. "Ljungbacken" är det från Eddie Meduza?)
okej ska undersöka detta under helgen
gummibälgen har jag kollat
japp det är från Eddie Meduza
började med att kompisen blev kallad Börje sen blev jag Ljungbacken.
av Ljungbacken
Ljungbacken skrev:
rd350 skrev:Står inget om du har kollat co-halten. E motorn går som en kratta om den drar tjuvluft vid insprutarna vilket de ofta (alltid) gör. Prova med att spruta startgas runt insprutarna när den går på tomgång, läcker den så byt de åtta tätningarna. Kolla även "gummibälgen" vid mängdmätaren. (ps. "Ljungbacken" är det från Eddie Meduza?)

har undersökt spridarna och dom läcker inte igenom
har inte kollat co-halten har inget möjlighet till det heller där den står nu.
av CitoX
är det en 88b så kanske du har Data styrning till lamdasonden... den ska sitta under ratten kolla den isåfall
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]