NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CrossFireX
Hej!

Är ny här så vet inte om jag postat i rätt forumdel.

I alla fall. Jag har en Volvo V50 från 2009 (1.6D DRIVe) och blev lite intresserad vad det sitter för xenontyp original då jag ville stoppa in 5000k. Jag kollade på Philips lampguide och i instruktionsboken och båda säger D2S. MEN jag öppnade upp strålkastaren och där satt en Philips XenStart. XenStart verkar vara D1S? Det verkar heller inte gå att ta ut lampan ur ballasten eller vad man ska säga. Sitter den fast och måste bytas med ballast och allt?

Lite skumt då både instruktionsbok OCH Philips lampguide säger D2S... Är den XenStart kan jag ju inte byta ut bara lampan, eller går det att få ut lampan och installera en ny? Den verkar sitta som fasen...

Tack för svar!

MVH Oliver
av Kluster
Liknar din xenonlampa någon utav dessa?

Bild

Info om D1S Philips XenStart http://www.xenonkungen.com/se/art/d1s-p ... 9754cf3806. Den har en s.k tändmodul förutom själva xenonlampan.

Vild chansning...det kan ju vara så att din instruktionsbok är av en tidigare utgåva än vad din bil är dvs att det har skett vissa förändringar/uppdateringar av din bil sedan den aktuella instruktionsboken lanserades?
av CrossFireX
Hej!

Tack för svar! Lampan ser ut som den i mitten.

Går det inte att få ut lampan ur tändmodulen? Lite dumt att man måste byta både och om bara lampan slocknar... Har dessutom precis köpt två styck D2S lampor! :cry:
av Kluster
Det bör vara möjligt, i alla fall om man ska tro detta på Xenonkungen där man kan köpa en "D1-D3 Igniter": http://www.xenonkungen.com/se/art/d1-ta ... 9754cf3806

Skulle dock rekommendera om att kolla detta med din närmaste Volvo-handlare, för de kan ju slå på ditt regnr och få upp precis vad som behövs.
av CrossFireX
Tack för svar!

Gick ut och tog ett foto på det hela, så här ser det ut:
Bild

Bild

Bild

Verkar tyvärr inte gå att ta ut lampan ur tändmodulen, har försökt med tång. Är väl antagligen limmad eller något. Får väl köpa Osram Xenarc Cool Blue D1S från Tyskland istället, men fungerar Osram Xenarc med elektroniken som sitter i locket? Måste den väl göra även om lampan och tändmodulen är en Philips?

MVH Oliver
av Kluster
Verkar som att själva lampan både omfattar lampa+tändmodul.

Du bör ju kunna köra med annat märke (Osram XenArc), vore lite konstigt annars :wink: dock skulle jag även verkligen dubblekolla med Volvo så att detta verkligen stämmer med instruktionsboken kontra verkligheten.
av Lövet
S40/V50 bytte lamptyp vid facelift. Innan dess var det D2S.
av Kluster
andreas_lofgren skrev:S40/V50 bytte lamptyp vid facelift. Innan dess var det D2S.
Just ja, det var väl också en koppling till "namnbytet" också, då de gick från "Bi-xenon" (Bosch) till "Dual xenon"?
av Lövet
Ja, de bytte leverantör av strålkastarna och då fick man inte längre använda namnet Bi-Xenon.

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]