Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av aikputte
Jag har en V40 2.0 -96 manuell.

1an, 2an, 3an och backen är jättesvåra att få i. Man måste liksom lirka in dom varenda gång, som att någonting blockerar lägena.

När jag startar på 1an (tror jag) så måste jag varva motorn för att den inte ska börja hacka och sen kan jag köra ända upp till 50km/h innan jag behöver växla upp.
När jag lägger i 2an så går den några km/h till innan jag måste växla upp igen men när jag försöker lägga in 3an så börjar motorn varva varenda gång som att jag lägger in 1an.

Vad kan dessa fel bero på? Hjälper det att byta växellådsolja?

Mitt nästa problem är att jag låser upp centrallåset med fjärren (har 2st med samma problem) och öppnar dörren, om jag sen stänger dörren utan att starta bilen och väntar 2 minuter så låser bilen.
Det är som att bilen inte känner att dörren har varit öppen och jag har självklart lyckats låsa in ena nyckeln i bilen pga detta.
Användarvisningsbild
av vetten
aikputte skrev:Jag har en V40 2.0 -96 manuell.
Mitt nästa problem är att jag låser upp centrallåset med fjärren (har 2st med samma problem) och öppnar dörren, om jag sen stänger dörren utan att starta bilen och väntar 2 minuter så låser bilen.
Det är som att bilen inte känner att dörren har varit öppen och jag har självklart lyckats låsa in ena nyckeln i bilen pga detta.
Dom gör så.
av juste
Inte min. Om jag har öppnat dörren och stängt den igen så låser den inte automatiskt. Har en känsla av att detta fenomen har diskuterats förr... Kan det vara en "bugg" som finns på vissa modeller?

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]