Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mhelsing
Tjenatjena. Köpte mig nyligen en v40 som min första bil.
Allt på bilen fungerar perfekt förutom att jag tycker kopplingen tar för långt upp. Har också märkt att varvtalet skjuter iväg snabbare än bilen när man stämplar och turbon kickar in, men då jag inte har så mycket att relatera till såhär i början på livet kan det ju vara en inbildning. :roll:

Min fråga är om det är dags att byta koppling eller om det på något sätt går att släppa lite på den så att den får mer tryck.

Om det nu skulle vara så att jag är tvungen att byta, hur går detta till på en framhjulsdriven bil? :???:
Är det ett väldigt komplicerat ingrepp eller är det över på några timmar?

Tacksam för alla svar. MVH
av rudarmy
Meca tar 7h arbete a 700kr, lägg till 3000-5000 för material... motorn måste sänkas för att lossa växellådan.
en hel del specialvektyg används + lyft...
En dyr grej tyvärr!

Mvh Bengt
av metalHJ
Visst är det betydligt mer struligt på en framhjulsdriven bil, men principen densamma! Du måste bara lossa på mer saker, och arbeta i lite trängre utrymmen... Har du aldrig gjort det förr, rekonomenderar jag att du lämnar in eller har någon duktig mek. med dig! Dock är det bra att vara två varje gång växellådan ska ner, så man kan hjälpas åt. Bara den väger en del
av mhelsing
ok, jo det låter ju lagom knepigt det där. har ju bara bytt på risiga 740/240 och sånt där tidigare...
Men det går inte på något sätt att släppa lite på trycket så den tar längre in. eller finns det risk att den slitna lamellen skadar svänghjulet då? annars, hur bär man sig åt då?
av rudarmy
har ju bara bytt på risiga 740/240 och sånt där tidigare...
motor rummet är stort som ett hav i dessa jämfört med s/v40!
Men det går inte på något sätt att släppa lite på trycket så den tar längre in
Hydraulisk koppling på dessa bilar, går inte att justera...

mvh bengt
av metalHJ
rudarmy skrev:Meca tar 7h arbete a 700kr, lägg till 3000-5000 för material... motorn måste sänkas för att lossa växellådan.
en hel del specialvektyg används + lyft...
En dyr grej tyvärr!

Mvh Bengt
Har du koll på vad för typ av specialverktyg som behövs? förutom centreringsverktyg vid själva kopplingsbytet.
av rudarmy
Har du koll på vad för typ av specialverktyg som behövs?
förutom centreringsverktyget( går bra med rundstång el skruvmejsel om det ej är turbomodell) så är väl pressverktyg som trycker in tallriksfjädern på sin plats, å en sån som pressar in packboxen är ju att föredra så det inte blir snett/läkage nångonstans.
vid demontering av växellådan är väl en ordentlig lyft, å specialdomkraft för lådan att föredra...

men det går ju med lite vilja, pall o domkraft å sånt dåda...

mvh bengt

edit: kollade i vadis artnr på pressverktyget är 9995662
på tryckplattan har du självjusterande fjädrar då behövs artnr:9995677
av metalHJ
Det mesta går med vilja. Och så länge man är ung och fräsch, brukar inte viljan vara den största bristen... Snarare utrustningen. Och en lyft är ju guld värd! Hur fungerar pressverktyget? Inte är det väl hydrauliskt?
av Kojje
Skall du ändå byta så släng dit en T4 koppling passar rakt av och om du någon gång chippar behöver du inte oroa dig för kopplingen. ;)

Som exempel så, AC i sommarstugan, en vanlig[…]

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]