Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eholm
Hej!
Mitt första inlägg här och kanske blivande Volvoägare :)
Nyexad från högskolan och ska pendal en 8 mil om dagen. Har kikat lite efter bilar i prisklassen 40-60.000 och har nu hittat på en V40 1.8 122hk (00) som gått 13800 mil för 39.000:- som jag funderar starkt på att köpa imorgon. Den såg jättefräsch ut i lacken och fin invändigt med. Vad tycker ni om priset?

Hittar lite olika siffror på bränsleförbrukning på denna bil. Bilpriser.se ger 0.69 vilket jag tycker är en bra siffra medan bilsmart ger 0.81 vilket jag tycker är lite mycket. Vad har ni för erfarenhet av denna bil och bränsleförbrukningen?

Kommer fortsätta att läsa igenom köprådstråden men är lite uppspelt inför morgondagen och försöker samla på mig så mycket råd som möjligt.

/EH
av metalHJ
Varför satsar du inte på en 2.0T istället? Betydligt mer körglädje, till samma pris och förbrukning. 39.000:- för 00'a med den motorn, nja... Om jag säger så här, du kan få mycket mer och bättre för det priset! Ha INTE bråttom när du köper beg. x40, det finns en hel del på begagnatmarknaden att välja mellan.

Bränsleförbrukningen på 0.69 är drömsiffror och inget du uppnår i verkligheten, såvida du inte anstränger dig exceptionellt försiktigt vid din körning. För att vara realistisk ska du kanske räkna med 0.85 blandad körning, då motorn inte längre är ny! Sen beror allt på din körstil, men i förhållande till andra Volvobilar är x40 en bränslesnål bil.
av eholm
metalHJ skrev: Ha INTE bråttom när du köper beg.
Inte min starka sida dessvärre :cry:

Tack för synpunkterna.

Testade en Volvo V40 2.0t idag. Kommer inte ihåg år eller mil men den låg på 59k och när jag kikar på blocket i stockholmsområdet på volvo i prisgruppen 30-60.000 hittar jag bara bilar som gått minst runt 18-19.000 mil. VIsst var den go att köra men jag vill ha en bra bruksbil att ta mig till jobbet med.

Har inte varit ute och testat bilar förrän idag då jag inte haft tillgång till bil men har följt blocket under ett par veckors tid nu och tycker mig inte ha sett volvo med så få mil i den prisklassen. Mitt intryck är att de har sjukt högt andrahandsvärde även med många körda mil.

Ska provköra den imorgon så får jag se hur det känns. Tar gärna emot fler synpunkter och tips :)
av metalHJ
Jag hittade nyligen en 2.0T -00 med 16000 mil på mätaren för 25.000:- i just Stockholm.

Å andra sidan tycker inte jag 18-19000 mil för en 2.0T skulle vara någon fara! Sköter du bilen, och vid köpet har en komplett ifylld servicebok tycker jag du kan räkna med att motorn bör gå upp till 30000 om du sköter den med lite finess. När det gäller begagande bilar i det skikt du kollar i, är det viktigare med bilens befintliga skick än vad som står på milmätaren. Därför är ju ett hett tips att du försöker få med dig någon som är duktig på bilar, som kan klämma och känna på rätt ställen för att bedöma det egentliga skicket. Bara för att bilen är välputsad, kan det dölja sig mycket otrevligheter...

Volvo kommer förbli Volvo hos oss svenskar, och Volvo har alltid stått för något pålitligt och säkert! Ett säkert andrahandsval, kan man tycka. Men med dagens bilar håller de inte samma kvalité som förr, därför ska man vara lite uppmärksam på olika fällor. x40 tillverkades exempelvis med en 1.8i motor, som är utvecklad av Mitsubishi. I efterhand visade det sig vara en skitmotor, men vad många inte tänker på är att just det lilla i'et på slutet står för GDI motorn av Mitsubishi som själva gått ut och erkänt att det var en dålig motor. Dessutom går Volvo ut med att den motorn INTE kommer klara den nya E10 bensinen, som ska ersätta 95 oktan. Det finns också en motor av Volvo själva, på samma storlek som inte alls har dom problemen som GDI motorn lider av. Så se till att köp en bil med Volvos egna 1.8 liters motor, om du nu ska köpa 1.8 :wink:
av eholm
Tack för fler bra synpunkter. uppskattas!

Som oerfaren med bilar och ingen kontakt med någon som kan bilar är det ett jäkla gissel att köpa så gamla begagnade bilar. Då blir liksom miltalet en av de stora punkter jag kan kolla. Förstår som du säger att en bra skött bil som gått 20.000 kan vara bättre än en ovårdad bil som gått 10.000. Vilsen som jag är kan jag inte riktigt uppskatta detta. Ska åka till firman imorgon och provköra, lyssna på motor, kolla rost mm och hoppas på det bäste hehe. Angående motorn så har bilen när jag knappar in reg på bilpriser.se 122hk. Vilket på bilsmart.se ger;
http://www.bilsmart.se/101589_volvo_v40?year=2000
vilket är 1.8 utan i om jag förstått rätt.

Men nånstans får jag väl börja med. Med den erfarenhet jag får från denna bil kanske nästa blir litet enklare :wink:
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]