- fre 01 apr 2011, 18:26
#515528
Hej på er !
Jag brukar normalt lämna in min bil för skifte av hjul och anledningen till det är att jag, när jag skulle byta själv för några år sedan, råkade dra av en av hjulmuttrarna, huvudet satt kvar i fälgkorset och resten i bilen. :| Märkligt eftersom det ju brukar "ta stopp" så att säga när man dragit åt ordentligt, men den här gången kändes inget egentligt motstånd trots att eder sjuksköterska drog och drog och till slut gick muttern av. :( Tar för givet att det var en aluminiummutter som måste dras åt med ett visst moment, för en stålmutter kan ju knappast vara så svag att en sjuksköterska med handkraft kan dra av den och eftersom jag saknar momentnyckel, och heller inte haft någon större lust att skaffa en, så har jag därför lämnat in bilen efter detta för att undvika ett nytt missöde.
Nu ser emellertid muttrarna lite dassiga ut, tror de flesta hängt med i över tio år nu, så nu har jag beställt ett gäng (20st) kromade hjulbultar hos min lokala Volvo-handlare. Min antagligen rätt korkade fråga är; visst är väl dessa tillverkade av stål ? (Volvo-handlaren visste inte). För inte kan man väl kroma aluminium ? Om de är tillverkade av stål så borde de väl också "ta stopp" när man drar åt med ordentlig handkraft ? Tänkte att jag i så fall skulle kunna byta hjulen själv, under förutsättning att jag inte riskerar att dra sönder en mutter, då lämnar jag hellre in bilen igen. Och visst går det väl bra med stålmuttrar till lättmetallfälgar ?
Alla synpunkter välkomnas varmt !
Vänligen
Forumets sjuksköterska
Jag brukar normalt lämna in min bil för skifte av hjul och anledningen till det är att jag, när jag skulle byta själv för några år sedan, råkade dra av en av hjulmuttrarna, huvudet satt kvar i fälgkorset och resten i bilen. :| Märkligt eftersom det ju brukar "ta stopp" så att säga när man dragit åt ordentligt, men den här gången kändes inget egentligt motstånd trots att eder sjuksköterska drog och drog och till slut gick muttern av. :( Tar för givet att det var en aluminiummutter som måste dras åt med ett visst moment, för en stålmutter kan ju knappast vara så svag att en sjuksköterska med handkraft kan dra av den och eftersom jag saknar momentnyckel, och heller inte haft någon större lust att skaffa en, så har jag därför lämnat in bilen efter detta för att undvika ett nytt missöde.
Nu ser emellertid muttrarna lite dassiga ut, tror de flesta hängt med i över tio år nu, så nu har jag beställt ett gäng (20st) kromade hjulbultar hos min lokala Volvo-handlare. Min antagligen rätt korkade fråga är; visst är väl dessa tillverkade av stål ? (Volvo-handlaren visste inte). För inte kan man väl kroma aluminium ? Om de är tillverkade av stål så borde de väl också "ta stopp" när man drar åt med ordentlig handkraft ? Tänkte att jag i så fall skulle kunna byta hjulen själv, under förutsättning att jag inte riskerar att dra sönder en mutter, då lämnar jag hellre in bilen igen. Och visst går det väl bra med stålmuttrar till lättmetallfälgar ?
Alla synpunkter välkomnas varmt !
Vänligen
Forumets sjuksköterska