Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
#515195
Hej!

Jag har en Volvo S70 2.5T -99 som gått ca 10 000 mil. I somras hade jag lite problem med att batteriet gick ner, jag fick då nyttja starthjälp iallafall 2 tillfällen. Det visades sig att en av bakdörrarna inte registrerade sig som stängd och därmed lös lampan i dörren vilket efter ett tag tog slut på batteriet.

Först provade vi med 5-56 och liknade och även fett för att smörja upp låset, detta hjälpte bara tillfälligt så en lösning tillsvidare blev att stänga av innerbelysningen i bilen.

Såhär har det fungerat bra fram till nu.

När vi kom och skulle ta bilen idag så var batteri nivån i botten, det var knappt den klarade av att låsa upp centrallåset och lamporna på instrumentpanelen lyser verkligen svagt. Bilen startar så klart inte så vi kommer få försöka få start hjälp igen.

Denna gången var det dock inte någon lampa så nu är frågan hur man felsöker detta?

Värt att nämna är att vi använde bilen igår och då märktes det en aning på att bilen inte gick igång på första försöket, men sånt händer så jag tänkte inte mer på det. Kan också nämna att vi ganska nyligen varit iväg på en längre resa med bilen(5 timmars körning)


MVH

snowman
Användarvisningsbild
av Variosboy
#515399
Det finns tre möjliga fel:

1. Batteriet är slut av ålder.
2. Generatorn laddar inte som den ska, kan ju såklart på sikt döda batteriet också..
3. Du har något som drar tjuvström när bilen är avstängd.

Det första du ska göra, tycker jag, är att ladda batteriet ordentligt och kolla niåverna i det så det är friskt, sen går du vidare med att kolla så att generatorn laddar och sen kollar du om du har något som drar tjuvström..
av snowman
#515405
Tack!

Jag har blivit tipsad om att det kan vara en cell som lagt av, detta med tanke på att strömmen verkat gå ner väldigt snabbt. Batteriet har ett par lock så jag antar att jag skulle kunna öppna dem o kontrollera om någon av dem saknar vatten. Om så är fallet så kan man hälla på destillerat vatten och sen ladda om det.

Detta betyder dock att jag måste köpa en billaddare och ta in batteriet i lägenheten för laddning, det är inte säkert att batteriet återhämtar sig och då får jag dessutom köpa nytt batteri. Men jag antar att man alltid har nytta av en bilbatteriladdare.

Har ni några förslag på bra och billiga bilbatteriladdare?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#515409
Har du en bil med några år på nacken så skulle jag säga att en batteriladdare är en måste-pryl!

Köp en C-tek laddare, då får du en bra laddare som inte kostar farligt mycket, brukar se någon modell som heter nåt i stil med 3600 lite då och då för drygt 500:- i olika annonser..
av snowman
#515564
Jag har nu mätt upp batteriet och det har ca 11.35 V och samtliga celler har vatten. Detta betyder att det troligen går att starta bilen med starthjälp från annan bil om jag förstått rätt, problem är dock att det då verkar vara antingen tjuvström eller generator problem.
av Rådlös
#515693
En liten fundering: Låter lite märkligt att du har ett friventilerande batteri i dagens läge. Är det verkligen nytt?

Friventilerande = Ett sådant batteri med öppna celler där man kan fylla på destilerat vatten. I dag är huvuddelen av bilbatterier slutna, och några är även av typen gelbatterier.
av snowman
#515717
Nja nytt vet jag inte om det är, den har säkert ett par år på nacken. Men vad spelar det för roll? Vad jag förstår så verkar batteriet friskt vilket tyvärr pekar på att generatorn har lagt av.

Jag hade tänkt försöka få starthjälp idag och när motorn är igång mäta upp strömmen och se att den förhoppningsvis ligger på 13-14 V, ligger den kvar på 12 så är det väll högst troligt generatorn som inte laddar?
av *pettson*
#515792
snowman skrev:Nja nytt vet jag inte om det är, den har säkert ett par år på nacken. Men vad spelar det för roll? Vad jag förstår så verkar batteriet friskt vilket tyvärr pekar på att generatorn har lagt av.

Jag hade tänkt försöka få starthjälp idag och när motorn är igång mäta upp strömmen och se att den förhoppningsvis ligger på 13-14 V, ligger den kvar på 12 så är det väll högst troligt generatorn som inte laddar?
Det intressanta i sammanhanget är att generatorn behöver känna av batteriet för att kunna ladda. Ett taskigt batteri gör att generatorn inte laddar full spänning. En taskig generator, genererar OFTAST för hög spänning, eller toklåg spänning.
Enklaste sättet att få reda på om batteriet är kört, eller om generatorn är trött är ta ett batteri man vet är friskt. Ta startkablar på detta och förbind med bilens kablage istället för batteriet du är osäker på, se till så inga kablar kortsluter, starta bilen. Laddar generatorn vid det här tillfället som den ska, ja då är andra batteriet kört. Om spänningen fortsatt är fel, ja då är generatorn körd och behöver fixas.
av snowman
#515846
Tack för alla svar!

Vi fick igång bilen med starthjälp och hade sedan igång motorn i lite merän 1 timme, när vi stängde av bilen och försökte starta den igen så var bilen fortfarande så gott som död.

Under bilturen var vi inne om på Mekonomen, de rekommenderade ett 62 ah batteri (liknande det som redan sitter i) men vi valde istället ett 72 ah då vi haft problem att få igång bilen på vintrarna. Batteriet är av märket Global och kallas då 72 ah kallstart och detta kostade 1459 kr. Jag har dock inte hittat så väldigt mycket information om just detta batteri.

Iallafall så satt jag i det nya batteriet och innan bilen startades så mätte jag upp ca 12.6 V när bilen var igång(vilket gick utan problem med nya batteriet) så låg den på ca 13.6 V.

Vad tror ni? Var det rätt att byta batteriet?
av Rådlös
#515882
Det var det troligen. Dom mätvärden du beskriver låter normala.
Om du vill lägga ner kraft på det gamla, så skall du skaffa, låna, en batterisyramätare. Ett sådant glasrör med en gummiboll och en flottör inuti. Mät då i varje cell. Rätt värde för en fungerande och laddad cell är 1,28.
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]