Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Hej hallå!

Hade bilen inne på den årliga ångesten idag och dommen var inte nådig, kassa bromsrör, handbroms men värst av allt (i alla fall prismässigt)... båda reflektorerna behövde bytas eftersom nissen tyckte att dom gav för dåligt halvljus! Hjälpte inte ens att jag påpekade att jag hade 3 rejäla extraljus och att jag knappt mötte några bilar... :wink:

Nåja, kollade på mekonomen och där var det ju 2000 styck, biltema lite bättre men fortfarande lite saftigt så jag började kolla runt, att tvätta dom verkar inte vara att rekomendera eftersom kromfärgen lossnar lätt... och här började min hjärna jobba i fel banor...

vad sägs om den här ekvationen:

Dålig reflektor + Silverkrom sprayfärg = sparad kosing och glad besiktningsman 8)

eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Mabuse
Naesstrom skrev: vad sägs om den här ekvationen:

Dålig reflektor + Silverkrom sprayfärg = sparad kosing och glad besiktningsman 8)

eller vad tror ni?
Nej! nejnejnejnejnejnej! :-O)

Sådant där fungerar om man har positionsljus på 5-10w och en plast-kromad plastreflektor där kromet blekts bort och frilagt den svarta plasten under. Men inte i en halvljus/helljus-reflektor. Värmen kommer att bränna bort färgen på nolltid och orsaka mer skada.

Läs beskrivningen: "kromliknande" kommer inte ens i närheten av den spegelyta som behövs i en reflektor.
Kan ej överlackas. Färgen är endast avsedd för dekoration, tål ej beröring.

Antingen gå till skroten och leta upp fräscha reflektorer eller biltema/mekonomen/ebay. Bit i det sura äpplet är det bästa du kan göra.
av *pettson*
Rätt konstig inställning till reparation? Lyset trodde jag var till för att du som förare ska se att köra. Inte bara till för att mötande ska se att det glöder i mörkret, eller till för att tillfredställa besikningen?
av Naesstrom
@Mabuse
Jo, misstänkte det efter mina tidigare erfarenheter kring biltemas sortiment... blir nog ett besök på skroten till helgen då :D

@*Pettson*
Jo visst är halvljuset till för att se... men jag har kört med den under den mörkaste delen av året och inte tyckt att det har varit så dåligt ljus... så att punga ut med en massa tusenlappar för att besiktningsmannens gråstarr har blivit sämre ser jag helt enkelt ingen mening med... därav funderingen kring billigare alternativ som du förstår!
av *pettson*
Naesstrom skrev:@Mabuse
Jo, misstänkte det efter mina tidigare erfarenheter kring biltemas sortiment... blir nog ett besök på skroten till helgen då :D

@*Pettson*
Jo visst är halvljuset till för att se... men jag har kört med den under den mörkaste delen av året och inte tyckt att det har varit så dåligt ljus... så att punga ut med en massa tusenlappar för att besiktningsmannens gråstarr har blivit sämre ser jag helt enkelt ingen mening med... därav funderingen kring billigare alternativ som du förstår!
Det är bättre bilprovningsmannen utbildar dej i vad han ser i sin testapparatur. Man brukar inte bedöma om en bil ger dåligt ljus genom att använda ögat som måttstock, därför gör det inget ur den synpunkten om han har lite eller mycket starr. Däremot brukar apparaturen man använder för att se ljusbilden ha en mätare på sej som anger hur starkt dina lysen lyser. Är den för svag så är det dags att kika närmare på din lykta. Vips ser man att lyktan är matt och därmed ska den bytas ut. Så.. nej jag förstår inte..
Det är aldrig roligt att punga ut pengar för delar oavsett vilka. Men måste man så måste man för allas säkerhet. Förstår man inte det, så är det dags att börja gå eller åka buss.
av Naesstrom
@*Petsson*

herre gud människa, har du ingen humor...
av TorxE14
Kolla ljuset på bilprovningen:
Användarvisningsbild
av Mabuse
Naesstrom skrev:@Mabuse
Det är inget fel på Biltemas sortiment, det är oftast SBS.
Och eventuellt bristfälliga produkter kan man heller inte klaga på när man försöker använda dem till något de inte är gjorda för. Det går inte bra att hälla diesel i en bensinbil heller, även om diesel är ett bränsle. Och då kan man inte klaga på att OK-Q8 säljer skit.
av *pettson*
Naesstrom skrev:@*Petsson*

herre gud människa, har du ingen humor...
Nope skitdåligt med det när nr 14000 klagar....

Köp ferritas standard rostfria system s&arin[…]

Sätt på keramiska belägg näst[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]