Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McNulty
Köpte en S40 -01 1.8(ej i) för ca. ett år sedan. När den hade varit i mina ägor ett par månader började den uppföra sig märkligt. Vid tomgång så kan varven helt plötsligt hoppa till och ett missljud från motorn hörs(precis som den slår till). Detta kan komma helt spontant. Ibland märker jag ingenting på flera dagar, ibland så händer det två-tre gånger vid en åktur(då man står vid rödljus). Bilen går som pendelbil och motor går hur bra och mjukt som helst på motorvägen. Bilen startar alltid, inga andra missljud. Fenomenet avtog ganska mycket under vintern, för att komma tillbaka nu när det är plusgrader.

Någon som har erfarenhet av ovanstående?
Den var inte lätt....
Det händer eller märks bara på tomgång?
Varvtalet ökar av sig själv?
Eller misständer den?
Är det bara varvtalet som ändras eller är det något mekaniskt som låter också?
Ja Det kan ju vara så enkelt att det är acc:n som slår till för att kolla om den behövs. Testa att stänga av den och se om det fortsätter.
Det låter som det är något mekaniskt i motorn. Jag tror det bara händer vid tomgåmg då bilen rullar mjukt och fint utan missljud vid motorvägskörning. Ska dock prova att stänga av ac.

En notis är att ibland(typ vid 20'de motorstarten) så tar det lång tid för att starta bilen(6-7 sek iställer för 2 sek).
Jag har nu kört i ett par dagar med ac avstängd och ljudet är spårlöst borta. Känns även som bilen är lite tystare med jämn och fin tomgång. Så tack för tipset! :D

Frågan är nu om jag ska låta ac vara avstängd? Hur kan den framkalla ovanstående problem?

Tacksam för all hjälp!
(Kan ingenting om bilar)
När AC-kompressorns magnetkoppling slår till kan det klicka till och motorvarvet kan dippa en aning, vilket är fullt normalt!

Upplever du att varvtalet sjunker ovanligt eller störande mycket kan det bero på en igenkleggad tomgångsventil, som inte hinner kompensera varvtalet.

Prova rengör den! Kolla guiden som finns på http://x40nordic.com/index.aspx under "läsvärda trådar".
Men saken är det att den inte sjunker utan ökar som ett kraftigt slag. Ligger på 800 och så slår det till(låter som det kommer från motorn, typ en kolv) upp till 3000-3500. För att sedan åka ner till kanske 1000.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]