Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
Hörde på nyheterna att de ska blanda i mer etanol i den 95 oktaniga bensinen och att man inte längre skulle kunna köra på den om man har en S/V 40 1,8i GDI. 98 oktan finns ju fortfarande på många stationer, men inte alla.
Vad händer om jag tankar 95 E10 i min bil? Går den bara dåligt? Eller kan det vara skadligt? Antar att det inte är bra i längden, men om man blir tvungen, är det då någon fara?
av BjörnWäring
Läste att det kan göra så att eventuellt sot kan släppa och lägga sig på ventilerna vilket är mindre bra. Hade man kört en sån motor på E10 från början hade de nog inte varit problem. Har samma bekymmer med min pendlarbil, en 1,8i. Tyvärr
Användarvisningsbild
av Mabuse
BjörnWäring skrev:Läste att det kan göra så att eventuellt sot kan släppa och lägga sig på ventilerna vilket är mindre bra. Hade man kört en sån motor på E10 från början hade de nog inte varit problem. Har samma bekymmer med min pendlarbil, en 1,8i. Tyvärr
Ytterst tveksamt att den extra mängden etanol skulle ha någon inverkan på sotet. Då skulle man inte ha tankat BF95 eftersom det är lite etanol i den också.

Oron för E10 är överdriven, och bilföretagen tar det säkra före det osäkra och säger nej till E10. Då får de i alla fall inte skit för en rasad motor pga soppan, även om E10 inte hade med saken att göra. Skulle vattepumpen skära frågar de "har du tankat E10? i så fall, skyll dig själv...". Om ett vevlager skär på grund av gjutskägg som lossnat: "har du tankat E10? i så fall, skyll dig själv...".

Hur många procent av bilägarna som tankat BF95 kommer att skylla på E10 när deras motor skär under maj månad?
av N0RBERG
Mabuse skrev:Ytterst tveksamt att den extra mängden etanol skulle ha någon inverkan på sotet. Då skulle man inte ha tankat BF95 eftersom det är lite etanol i den också.

Oron för E10 är överdriven, och bilföretagen tar det säkra före det osäkra och säger nej till E10. Då får de i alla fall inte skit för en rasad motor pga soppan, även om E10 inte hade med saken att göra. Skulle vattepumpen skära frågar de "har du tankat E10? i så fall, skyll dig själv...". Om ett vevlager skär på grund av gjutskägg som lossnat: "har du tankat E10? i så fall, skyll dig själv...".

Hur många procent av bilägarna som tankat BF95 kommer att skylla på E10 när deras motor skär under maj månad?
Volvo har själv gått ut med info att alla Volvobilar från årsmodll 1976 och framåt går bra med 95 E10 FÖRUTOM S/V40 med 1,8i (med Mitsubishis GDI motor). http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=172
av MattiasD
Mabuse skrev: Hur många procent av bilägarna som tankat BF95 kommer att skylla på E10 när deras motor skär under maj månad?

Självklart blir det så. Det är bara att se vad som händer i Tyskland ju nu. Vi kommer med all sannolikhet inte få se ett ända bevis på att boven är E10, men det passar ju så fint att skylla allt på bränslet - kanske kan det ge någon ersättning för en motor som ändå skulle ha rasat.
av KajJacob
SA4AQS skrev:saken är att om bilen står oanväd en längre period så har den lättare att rosta tex cylindrarna pga mer etanol i blandningen
Det tror jag helt enkelt inte på.
av matson
Det här är lika dumt som när vi fick Citydiesel. :( Då var det väldigt få som visste de verkliga konsekvänserna. Resultatet blev att dieselpumpar rasade. Var det inte för att o-ringar i pumparna inte tålde Citydiesel så var det motvikter som styrde tomgången som skar vilket gjorde motorn okörbar. För att komma ifrån detta problem blandade man in 2% 2-takts olja för att få tillbaka smörjningen.

Citat: SaabJohan på zatzy.com Etanol fungerar inte ihop med vissa metaller såsom järn/stål och aluminium; förekommer aluminium i bränslesystemet så bildas till exempel olösliga föreningar som aluminiumhydroxid vilket sätter igen bränslesystemet. Man kan även få kraftigt ökat slitage av bränslepump, problem med tanknivågivare och plastkomponenter, slangar och tätningar kan svälla och på sikt utarmas.

Finns väl knappast något man kan göra för att komma ifrån de skadliga biverkningarna av E10, frånsett att tanka 98?
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]