Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av mojja
Är volvos integrerade bälteskuddar något att ha. Är det rekomenderat att frakta runt en 4 åring i dessa eller är det bättre med lösa bälteskuddar med sido och nackstöd?

Vill ju att mina barn fraktas runt på det absolut säkraste sättet som finns. Säkerheten går först och sedan komfort och smidighet,
Har beställt en xc60 med integrerade bälteskuddar men funderar på att välja bort detta till förmån för värme i baksätet.

Vänlignen Mojja
Användarvisningsbild
av Annnan
Jag hade köpt en ordentlig bältesstol istället. Det är bättre att ha för att kunna använda i andras bilar också. Men en bältesstol ska det vara, alltså med rygg. Ingen sketen kudde - det ger ingen som helst säkerhet.

Satsa på en Britax KidPlus eller Cybex Solution. Finns Isofix så är det kanonbra att välja en bältesstol med Isofix.

Här kan du se skillnaden mellan kudde och stol med rygg http://www.which.co.uk/baby-and-child/b ... -car-seats
av mojja
Annnan skrev:Jag hade köpt en ordentlig bältesstol istället. Det är bättre att ha för att kunna använda i andras bilar också. Men en bältesstol ska det vara, alltså med rygg. Ingen sketen kudde - det ger ingen som helst säkerhet.

Satsa på en Britax KidPlus eller Cybex Solution. Finns Isofix så är det kanonbra att välja en bältesstol med Isofix.

Här kan du se skillnaden mellan kudde och stol med rygg http://www.which.co.uk/baby-and-child/b ... -car-seats
eftersom vi har 2 bilar inom familjen så kommer en redig bälteskudde med nackstöd inhandlas ovasett om jag tar volvos inbyggda stolar eller ej:) Men det jag undrar ifall volvos intergrerade stolar erbjuder ett fullgott skydd till mitt lilla hjärta eller om det är säkrare för henne att sitta i en bältesstol med ryggstöd.
av mojja
mojja skrev:
Annnan skrev:Jag hade köpt en ordentlig bältesstol istället. Det är bättre att ha för att kunna använda i andras bilar också. Men en bältesstol ska det vara, alltså med rygg. Ingen sketen kudde - det ger ingen som helst säkerhet.

eftersom vi har 2 bilar inom familjen så kommer en redig bälteskudde med nackstöd inhandlas ovasett om jag tar volvos inbyggda stolar eller ej:) Men det jag undrar ifall volvos intergrerade stolar erbjuder ett fullgott skydd till mitt lilla hjärta eller om det är säkrare för henne att sitta i en bältesstol med ryggstöd.

Efter jag har sett den filmen kommer volvos integrerade bilbarnstol att strykas från tillbehörslistan då har jag hellre rumvärmare även på bakplatserna!

Vilken himla skillnad på dom där två alternativena vid en krock:(
Användarvisningsbild
av Its1more
Jag valde bort integrerade bälteskuddar till förmån för värme när de blir lite större. Min 5-åring tyckte inte hon satt bra i dom heller, utan hon föredrar barnstolen hon har. Jag tycker det integrerade är smart för taxi, men det är allt. Lägg pengarna på en bra barnstol eller annan nyttig utrustning.
Användarvisningsbild
av Annnan
Ja som du uppenbarligen själv såg i filmen så är en bältesstol med rejäla sidoskydd att föredra. Visst är det en hemsk film allt :( Blir så ledsen när jag ser t.o.m 3åringar sitta på en sketen bälteskudde utan rygg. Barn ska sitta bakåtvänt till de är minst 4år, gärna längre!
Volvo intregrerade variant är mer bara en kudde och ger inget skydd i sidled. En bältestol ser till att bältet sitter rätt över diagonalen OCH ger ett bra sidoskydd. Som du säkert såg i filmen så finns risken att diagonal-delen av bältet glider av axeln och barnet kastas snett framåt - med en bältesstol händer inte det eftersom bältet sitter fast i stolen så att säga.

Jag hade definitivt skippat varianten med de integrerade och haft värme istället. Du gör ett bra val om du köper en bältesstol istället! Satsa på en bra en (alltså inte Biltemas plastigaste variant, isf är Britax Adventure ett bättre budgetalternativ), och som sagt - gärna Isofix.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vi tog bort den stora "stolen" när min dotter fyllde 6, och sedan dess sitter hon på en av de uppfällbara kuddarna, hon fyller nu 8 snart. Inom 1 år räknar jag med att hon sitter utan kudde. Verkar det vettigt? Hon är nu ~140cm.

Jag tycker det är mycket praktiskt att alltid ha kudden med utan att den tar plats när man skall skjutsa kompisar etc. Så har man barn mellan 5-9 år tycker jag det är ett bra tillval.

Vi har dock en V70N och jag tycker sätena är helt ok med kuddarna nedfälda. Men de gånger jag åkt taxi i V70II där man haft barnkuddar nedfält så är sätena väldigt obekväma tycker jag. Det är ganska stor skillnad och jag tycker man skall provsitta innan man sätter bläcket på pappret.

När vi byter till V70II kommer jag inte vilja kuddar igen utan kommer föredra värme i baksätet.

/Martin
av Cunningham
Det här är en komplex frågeställning där det inte kategoriskt går att säga vad som är rätt eller fel.

Jag tror att alla är rörande överens om att barnen skall åka i en fullgod barnstol så länge det går.
- Under en viss längd (vilket är styrande, och inte vikt/ålder) självklart baklänges och på mittplats bak. Om det går för bilens storlek och övriga passagerare. Räcker med att titta på en krockfilm för att inse varför mittplatsen är att föredra. Uppsikt över barnet kan ske av annan passagerare, eller med spegelarrangemang.

- När man sedan av utrymmesskäl (även barnets ben brukar nämligen växa) måste vända stolen framåt hamnar man i en valsituation. Man kan gå direkt på en stol som beskrivs nedan, eller köpa en något större, fortfarande hel stol. (Alltså utan möjlighet att ta bort ryggstödet)

- När barnet har växt ur denna stol köper man förslagsvis en kombistol där ryggstöd och sitt-del kan separeras. Nu måste barnet normalt, tyvärr, åka framlänges. De flesta sådana ryggstöd kan lätt justeras m a p längd och kan följa barnet rätt långt upp i åldern. Även här är mittplatsen bak att rekommendera, men även om barnet tvingas sitta på ytterplats så ger ett sådant här ryggstöd ett ganska gott tilläggsskydd.

- Men även ett sådant ryggstöd blir till slut för kort. Då tar man förslagsvis helt enkelt bort det och fortsätter använda enbart stolsdelen. Normalt är barnet fortfarande för kort för att kunna sitta så säkert som bilens egna säkerhetssystem medger. Dels behöver bältets placering mot kroppen styras upp (vilket en bra kudde gör), dels fungerar krockgardiner och annat betydligt bättre.

Och det är i jämförelse med enbart en lös sittkudde som en integrerad barnstol skall jämföras. Utan att ta några komfortaspekter i beräkning, är min bedömning att en bra lös sittdyna med "bälteshorn" vid höfterna ger ett något bättre skydd än den integrerade kudden. Det enda sakskälet till att välja integrerade kuddar skulle väl vara just bekvämligheten och att risken att glömma den borde vara ganska liten. Framför allt om man ofta åker med olika passagerarkonstellationer. Bland lite äldre barn kan det ibland kännas "otufft" att sitta i barnstol och då är förvisso de integrerade kuddarna både diskretare och "bättre än ingenting". Om man nu som förälder faller till föga för sånt.

Själv har jag tränat mikna telingar från 1 veckas ålder att alltid åka så säker som möjligt. Den äldsta är numer tonåring och då och då har det väl höjts ett protesterande utrop. Men inför alternativet att gå eller ta bussen faller även lite större barn till föga! :-)

Behöver väl knappast säga att jag inte har integrerade stolar, men väl uppvärmt baksäte!
Användarvisningsbild
av MartinS
När vi ändå är inne på barnsäterhet i allmänhet.

Jag har tolkat det som att riktlinjerna för att kunna sitta på passagerarplats med krokckudde är minst 135cm längd på barnet (då med kudde), och vid 140cm kan man tidigast plocka bort kudden (gäller alla platser).

Stämmer ovanstående mot vad ni andra också kommit fram till, och är det isåfall rimliga riktlinjer eller bör man plussa X antal centimetrar för att "vara på den säkra sidan"?

Självklart är det lite beroende på hur bilen är utformad, hur bälten sitter, hur högt upp passagerarstolen är justerad till etc.

Ju längre desto bättre är ju alltid det som gäller, men någonstanns bör man väl även med sunt förnuft kunna dra en gräns?

/Martin
av Cunningham
Själv tycker jag väl att barnen skall ha kommit upp i åtminstone 150cm innan man helt kan avskaffa kuddar och liknande. Man kan lämpligen se hur bältet hamnar över axeln och vilken höjd som krockgardinen ger effekt.

Vilket förresten är en öppen fråga från mig; Hur "långt ner" kan ett huvud vara i förhållande till sidorutan för att krockgardinen skall ha fullgod effekt?

Finns förmodligen en hel del kortväxta vuxna som borde sitta på kudde. Åtminstone i baksätet där man inte kan reglera sitthöjden pss som i framsätena.
Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]