Det här är en komplex frågeställning där det inte kategoriskt går att säga vad som är rätt eller fel.
Jag tror att alla är rörande överens om att barnen skall åka i en fullgod barnstol så länge det går.
- Under en viss längd (vilket är styrande, och inte vikt/ålder) självklart baklänges och på mittplats bak. Om det går för bilens storlek och övriga passagerare. Räcker med att titta på en krockfilm för att inse varför mittplatsen är att föredra. Uppsikt över barnet kan ske av annan passagerare, eller med spegelarrangemang.
- När man sedan av utrymmesskäl (även barnets ben brukar nämligen växa) måste vända stolen framåt hamnar man i en valsituation. Man kan gå direkt på en stol som beskrivs nedan, eller köpa en något större, fortfarande hel stol. (Alltså utan möjlighet att ta bort ryggstödet)
- När barnet har växt ur denna stol köper man förslagsvis en kombistol där ryggstöd och sitt-del kan separeras. Nu måste barnet normalt, tyvärr, åka framlänges. De flesta sådana ryggstöd kan lätt justeras m a p längd och kan följa barnet rätt långt upp i åldern. Även här är mittplatsen bak att rekommendera, men även om barnet tvingas sitta på ytterplats så ger ett sådant här ryggstöd ett ganska gott tilläggsskydd.
- Men även ett sådant ryggstöd blir till slut för kort. Då tar man förslagsvis helt enkelt bort det och fortsätter använda enbart stolsdelen. Normalt är barnet fortfarande för kort för att kunna sitta så säkert som bilens egna säkerhetssystem medger. Dels behöver bältets placering mot kroppen styras upp (vilket en bra kudde gör), dels fungerar krockgardiner och annat betydligt bättre.
Och det är i jämförelse med enbart en lös sittkudde som en integrerad barnstol skall jämföras. Utan att ta några komfortaspekter i beräkning, är min bedömning att en bra lös sittdyna med "bälteshorn" vid höfterna ger ett något bättre skydd än den integrerade kudden. Det enda sakskälet till att välja integrerade kuddar skulle väl vara just bekvämligheten och att risken att glömma den borde vara ganska liten. Framför allt om man ofta åker med olika passagerarkonstellationer. Bland lite äldre barn kan det ibland kännas "otufft" att sitta i barnstol och då är förvisso de integrerade kuddarna både diskretare och "bättre än ingenting". Om man nu som förälder faller till föga för sånt.
Själv har jag tränat mikna telingar från 1 veckas ålder att alltid åka så säker som möjligt. Den äldsta är numer tonåring och då och då har det väl höjts ett protesterande utrop. Men inför alternativet att gå eller ta bussen faller även lite större barn till föga!
Behöver väl knappast säga att jag inte har integrerade stolar, men väl uppvärmt baksäte!