NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ptja76
Hej!

Funderar lite på att kanske köpa en ny C30 D2. Men räcker den motorn till eller kommer
bilen bara att kännas slö och trött. Går det göra snabba säkra omkörningar med den?
Klarar man av att smidigt slinka in mellan bilar i en rondell exempelvis?
Hur dyra är servicekostnaderna?
Kör runt 4500mil om året så den kommer ju rulla en del, har idag en Volkswagen 2.0TDI 140hk
den tycker jag funka ok.

Kan man jämföra gammla 1.6D med nya D2 prestandard mässigt tror ni?
Den har jag troligen möjlighet att provköra.

Hrm 145 st som har läst, och ingen som har efarenheter av en D2 (115hk) eller 1.6D?
Vill veta vad folk tycker om motorn buller och likande, några med erfarenheter av dess
motorer borde det väl finnas här?
Användarvisningsbild
av ortus
Hejsan!
Erfarenheter i den utsträckningen av 4500 mil har jag definitivt inte. Däremot har jag rullat en del Volvo C30 1.6D då jag övningskör med den på skolan. Det är en mycket trevlig bil som är rymlig och fin för föraren. Baksätet är ju som man kan förvänta sig dock.... Inte något skrytsamt baggageutrymme för den delen.
När det kommer till motorn är det både och.
Jag upplever den som rätt pigg när man väl får upp den i varv. Det är inte så att du får ett direkt svar i tvåan om du pressar gasen i botten som jag tex får med pappas S40 2.0T. Omkörningar ska nog inte vara några problem även om du får ta lite sats så att säga och peta ner den någon växel. Men när det gäller att slinka in mellan bilar i rondeller.. njae det vet jag inte om jag vill säga att jag litar på den direkt. Responsen är för seg helt enkelt.
Det är en tyst bil tycker jag som gärna jämför med S40:in. Jag har ibland svårt att höra motorn.

Det bästa är ändå att prova bilen och känna själv. Det är mina erfarenheter. Tänk dock på att jag inte har direkt många mil bakom ratten i den och har verkligen inte hunnit experimentera så mycket än.

Hoppas det hjälper något iallafall!
av ptja76
En annan fundering på c30 utrustningen.
Är det samma sidokjolar på standard och R-design?
Enda skillanden lackade eller olackerat ?
av dimster
Jag har kört mycket drivE och D2 i tjänsten och kan säga att det är en bra skillnad till d2ans fördel. Den 6växlade lådan är logiskt stegad och bilen känns mycket smidigare att köra än den 5växlade i drivE. DrivE känns hanska lång i utväxlingen att det ger ett trött intryck när man väl lägger i 3an och 4an jämfört med D2.
Det bästa är som det sagts tidigare att provköra båda, gärna vid ett och samma tillfälle och på så sätt avgöra vad som passar just dig

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]