Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej alla, var och besiktade med stor skräck men det gick ganska bra. Ena bakfjäderns nedre fäste hade muttern lossnat flera gängor. brukar dessa gå att dra åt eller är enklast att såga av sätta dit nytt för rostens skull. Märks dett på bilen stabilicitet att fjäder inte är åtskruvad
Var glapp i framvagnen ocksä men det är det gamla vanliga.
Inga rostskader syntes under
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det bästa brukar vara att byta ut bulten som sitter där mot en vanlig bult och mutter istället. Så såga av och byt ut. Man brukar kunan få bekymmer med skrammel om det inte är riktigt åtdraget
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag sa till besiktningsmannen att kanske lättast kapa den men det tyckte inte han? Varför.
Tänker kapa, om den inte går att skruva fast utan större problem!
Användarvisningsbild
av Dalmans
Lyfter tråden då jag har liknande problem.

orginal sitter ju "bulten" fastsvetsad i själva fästet.
på min har bulten släppt och snurrar därför bara.

köper nog ett nytt fäste men frågan är hur jag enklast får dän det gamla.

muttern på undersidan sitter liksom lite nersänkt en bit i fjädersätet, så där blir det nog tight med kapen.

iden är att kapa fjädern (ska ändå byta till sänksats) så man får bort den först, och sen kapa skallen på "bulten" eller har någon en annan idé?
Användarvisningsbild
av EdOr
Dalmans: Jag hade samma problem på båda sidor när jag skulle byta fjädrar på min. Problemet är att bulten har splines som ofta med tiden inte fungerar som det ska. Ta en kofot/brytjärn och lägg bulten i anspänning och skruva samtidigt av muttern. Efteråt kan du svetsa fast bulten om du har tillgång till enklare svets.
/Johan

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]