Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CNo
Halloj!

-Någon här som gett sig på att byta krängningshämmarbussningar fram på en V40?

Har en -98 som klonkar rejält nu. Kollade stabstagen som var okej, däremot såg det allt annat än tajt ut vad gäller krängningshämmarbussningarna (alltså de som håller fast själva krängninghämmaren i rambalken).
-Glad i hågen så tuffar man in på Volvo och köper ett par nya. Åker hemåt, fortfarande lika glad i hågen...
Upp med bilen, av med däcket och rullar visslande in på horan. Inser då att U-et som bussningen sitter i är bultad uppifrån och där ligger jag som ett fån under bilen.
Ny infallsvinkel: Rullar ut och sätter mig kramandes om fjäderbenet. Försöker tränga in händerna till bussningen den vägen istället, vilket precis går. Svordomarna börjar bubbla upp lite då jag efter en stund försökt med alla verktyg i verktygslådan och tålamodet börjar tryta! Hur jag än gör så är utrymmet för litet för mina händer och verktyg för att kunna lossa bulten...
Inser att det är lika bra att ge upp, samla kraft och kolla om det finns någon som har bra koll på detta.

-Så, är det någon som har lyckats byta dessa bussningar utan att med blodiga händer och trasiga verktyg behöva åka in på psykakuten för att återfå livsgnistan igen?

/CNo
av unox
När du kollade stabilisatorstagen hissade du bilens båda framhjul då? Krängningshämmaren sitter ju i spänn så vet inte ifall det är så lätt att se dåliga stabstag ifall man inte hissar båda sidorna. Du kanske gjorde precis detta vad vet jag, var bara en tanke.
av JE Jr
Ja, jag har gjort det på min 98 T4 utan att lossa subframe:n men fy f*n vad jobbigt det var. Lätt det värsta mekjobbet jag gjort.

Hade nog varit lättare att lossa subframe:n ändå, men vet inte vad det jobbet innebär i övrigt, om man måste hänga upp motorn eller så?

Kan iallafall glädja dig med att bilen blev helt tyst eter bytet :)

Du behöver egentligen inte bara övre och undre bussningsdel, utan även en bricka som sitter under och hindrar de två bussningsdelarna från att glida isär i sidled, för jag antar du fick alubitar med påvulkade gummin, och att det gamla är en lös gummibussning med en böjd plåtremsa över? Tyvärr fattade jag det först när jag satt ihop allt, men jag tror nog det sitter så väl i spänn ändå att det inte finns nån chans att det lossnar.
av stagesix
Byt hela staget med bussningar och hela kittet? :S mekonomen för 375kr. Eller biltema för 179kr
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Fram--och ... TAG-VOLVO/

Eller är jag helt ute o cyklar på vad ni håller på med? :)

Bytte båda i somras ( rekommenderas att byta båda ) och det var nemas förutom att förra ägaren dragit skitbulten rund -.- :)

/stagesix

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]