Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare, körde av fronten igår på bilen och gjorde även att en okänd komponent flög av och tomgången blev skit för en vakuumslang flög av från boxen som jag för tillfället pluggat med skruv för att kunna köra. Tänkte höra om någon vet vad det är för något och vad den gör för jag märker ingen skillnad när jag kör nu.

Liten bildförklaring kommer här nedan.

Bild

Bild

Bild

Så frågan är vad detta svarta box är och gör? Tacksam för svar

Sen har ja även en anna fråga vad dessa 2 vakuumslangar gör för nytta som går in i röret som sitter på luftburken och in i vakuumförstärkaren?. har provat att köra utan men märker ingen skillnad?

Bild
Vakuumtank. Antar att det har med EGRen att göra precis som vakuumslangarna på sista bilden. Kanske för att kunna köra spjällen i klimatanläggningen med motorn avstängd också. Jag körde med pluggad slang och utan tank på min i flera år, inga problem. EGRen funkade på bilprovningen osv...

Den gröna slangen som sitter i venturin måste vara nån slags signal till vakuumförstärkaren att motorn går med hög belastning. Det blir ju ett undertryck precis där när hastigheten på luften ökar. Jag har inte satt mig in i hur det där systemet fungerar, det ska väl vara en lite smartare styrning än bara en vakuumslang från spjällhuset som det var förr.
Sparkz skrev:Vakuumtank. Antar att det har med EGRen att göra precis som vakuumslangarna på sista bilden. Kanske för att kunna köra spjällen i klimatanläggningen med motorn avstängd också. Jag körde med pluggad slang och utan tank på min i flera år, inga problem. EGRen funkade på bilprovningen osv...

Den gröna slangen som sitter i venturin måste vara nån slags signal till vakuumförstärkaren att motorn går med hög belastning. Det blir ju ett undertryck precis där när hastigheten på luften ökar. Jag har inte satt mig in i hur det där systemet fungerar, det ska väl vara en lite smartare styrning än bara en vakuumslang från spjällhuset som det var förr.

Okej, jag har verken EGR eller puls-air kvar så jag antar att jag ej har användning av den då? tänkte mer om det var någon effektmässig nackdel att inte ha den där för isåntfall monterar ja tillbaka den.

okej, men påtal den andra grejen så har ja funderat lite varför den smalnar av så mycket för att sedan bli vidga sig igen, och en vakumslang där det är full storlek (blå) och en där den är smal(grön) kan de varar något föra att öka effekten eller någonting?

har provat använda ett 3tums rör utan avsmalning och gjort egna vacuumintag men märker ingen skillnad..
Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]