Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lundsbrunn
syrans s40 den rycker så fort man startar den å ska köra iväg.
så rycker den på 1 och 2 och 3 sen slutar den..

om man väntar på lite på tomgången typ 5 min då rycker den inte alls

vad är det för fel då??
Användarvisningsbild
av vetten
Ja vad ska jag föreslå??? Dom vanligaste felen är ju här på forumet: En tändspole eller soppapumpen men kan också vara bränslefiltret. ??:-/ Det kan vara dåliga tändkablar eller stift som har gått alldeles för länge och blivit trötta.

Jag skulle rekommendera dels en redig service först och då kolla upp spolar och det andra som jag räknat upp och vill du ha ett tomt serviceprotokoll så vet jag att det går att söka på och hitta här på sidan och om inte så har jag ett åt dej om du behöver. Bara att pricka av :mrgreen: om du är något så när teknisk och kan kolla och helst också åtgärda på studs :mrgreen: Skitig tomgångsmotor och som då ofta igensatt oljefälla. Rengör: Tips finns på sök :-)-) Jo det kan vara tempsensorn också den som styr kall/varm motor, ungefär som en gammaldags chok.

Ytterligare frågor är det ju bara att ställa här så får du ju ganska snabbt svar och då talar jag om min egen erfarenhet av detta forum :-)-)
av juste
Är lite osäker på detta, men jag tror att på min så styr motortempgivaren både "choken" och tempmätaren. Så om tempmätaren bär sig konstigt åt, så kan man ju tänka sig att choken har problem att ställa in "rätt" bränsleblandning för motorn.

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]